31.10.07

أنا و الريس

مش أنا للريس رحت
و شكتله همومي و بحت
قلتله علي الوضع الزفت
لا فتيتله و لا ألفت
قلتله علي نومة الخيش
و الجبس اللي اسمه العيش
و سألته اللحمة دي إيه ?
أنا عمري ما دقتها ليه ؟
قلتله الولاد مقاطيع
في اليوم أجيال بتضيع
شايفين ساكتيمن م الخوف
و صراخهم جوه الجوف
العجز مغطي الناس
بالخيبة و بالإفلاس
و حكومة تقول بُقين
يبقوا كرماد في العين
الكاكي يا ريس طاح
لا سيادة و لا إصلاح
و وريتله آثار الضرب
دا ما كانشي جوه الحرب
دي زيارة ف نص الليل
و ريتني بعيني الويل
بس أنا طيب غلبان
بنسي، مهما اتهان
طمعان يشملني العطف
و الخير منك و اللطف
بعد أما رضيت معاليك
تسمعني و انظر ليك
أنا كل مرادي أعيش
من غير ذل و تلطيش
تسمح يا كبير القلب ؟
قالي امشي يا ابن .....

مهندس عمر سامح هلال - القاهرة
omar_s_helal@hotmail.com

الشباب المصري العظيـــــــــم -- منقول

عفوا..الشباب المصرى غير متاح حالياً!!


هل أنت ولامؤاخذة مثقف؟؟


هل فكرت وغامرت واتهورت مرة وقريت كتاب؟؟


بتقرا حاجة غير مجلة ميكي ؟؟


عندك مصدر بتجيب منه معلومات غير قعدة القهوة؟؟


تعرف يعني إيه حزب؟؟


هل تعلم ماهى الليبرالية والفدرالية والإشتراكية ؟؟


يا ترى بتدخل ع النت ليه؟؟ عشان تتثقف؟؟




إذاكانت معظم إجاباتك هى ( لا ) لا تقلق عزيزي الشاب أنت طبيعى 100% ولاتحتاج إلى أي تحاليل أو إشاعات..فكل الدراسات والأبحاث تشير إلى أن الشبابالمصرى عليه العوض وهو في أسوأ حالاته الثقافية في ظل أزهى عصور الحريةوالديموقراطية والتقدم .......!! -يعني احنا شباب تمام..في العصرالتمام-حيث تشير إحدى الدراسات إلى أن:

80% لا يقرأون الصحف و70% من الشباب الذين يشاهدون التلفزيون..أنهم يفعلون ذلك بدافع الهروب وقتل الوقتوتحتل البرامج الدينية المرتبة الأولى في قائمة البرامج التي لا يهتم الشباب بمشاهدتها بنسبة 64%-لا شباب متدين صحيح-


أما في الصحافة الصفحة الأولى التي يهتم الشباب بقرأتها هى..صفحة "الحوادث" تليها "الصفحة الرياضية"..وإذاكانت علاقة الشباب بالإعلام كأحد مكونات المجتمع المصري تبدو ضعيفة..فإنعلاقته بالمؤسسات السياسية تبدو مصيبة..ففي البحث الذي أجري عن ثقافةالشباب المصري ذكر أن 10% من الشباب لا يعرفون بوجود أحزاب فى مصر منالأساس-يا حلاوة!!-..والكارثة بجد هىوجود أكثر من 74 % من الشباب لا يعرف اسم أول رئيس للجمهورية -محمد نجيبيعني-وذكر أيضاً أن 19 % يظنون أن مصر فيها حزب واحد فقط-أكيد قصدهم علىحزب النادي الأهلي-..بينما أكد 17% من الشباب أن عدد الأحزاب في مصر هوثلاث أحزاب..وأكتشف البحث أن 50% من الشباب لا يعرفون عدد الأحزابالموجودة في مصر..مع العلم أن بها 22 حزب (يا ترى أنت كمان كنت عارف؟؟ ولاانت من الــ50%)..مع إن الأحزاب في كل بلاد العالم تعتمد أصلاً على الشباببشكل أساسي..ويستطيع الشباب من خلالها إقامة واسقاط الحكومات فنجد أنالشباب الأوكراني وبالتحديد طلبة الجامعات هم الذين أسقطوا النظامالديكتاتوري في أوكرانيا من خلال ثورة شعبية أقامها هم..وهذا هو نفس سببسقوط الحكومة في فرنسا حينما قام طلاب الجامعة هناك بمظاهرات حتى أسقطوا الحكومةعندما قدمت قوانين للعمل لا تناسبهم..



طب تعالوا نشوف ازاى الشباب المصرى بيستفيد من الإنترنت:
فحسبتصنيف مؤسسة أليكسا العالمية عن أكثر 100 موقع يدخله المصريون كان ترتيبهذه المواقع هى مواقع الشات..والمواقع والمنتديات الجنسية ثم مواقع تحميلالأفلام ومواقع نوادي الكرة ومواقع النغمات والبلوتوث ولم تشمل هذهالقائمة سوى 4 مواقع إسلامية في حين أنها لم تشمل على أى موقع علمي!!!
لكنالكارثة الكبرى هى أن مصر تحتل المركز الثاني في قائمة أكثر 10 مناطق فىالعالم بحثاً عن المواقع الإباحية على شبكة الإنترنت وفقاً لتصنيف محركالبحث جوجل !!.. فى حين إن ناس غيرنا وشباب غيرنا هم اللي بيستفيدوابمليارات الكتب والمعلومات الموجودة على الإنترنت..عشان كدهبيتقدموا..
فنلاقيمثلاً إن الهند تحتل المركز الأول على العالم فى البحث عن البرمجيات ودهيفسر لنا ليه الهند هى الأولى على العالم فى صناعة البرمجيات الآن؟؟
فىالحقيقه الكلام ده قلقني جامد فقلت لازم أطمن على الأرقام دي بنفسي.. وعلىالشباب الجامعي المثقف..فنزلت للجامعة وعملت استطلاع لعينة عشوائية منطلاب الجامعه ( 20 طالب ) وكانت النتيجة ان معظم الطلاب17طالبيستخدمون النت للشات ( مش للبحث العلمي لا سامح الله ) وإن15 طالبلا يقرأون إلا الكتب الدراسية (ده إذا كانوا بيفتحوها أساساً ) ونسبة قليلة 3 طلابيقرأون الروايات الأدبيه العظيمة مثل رجل المستحيل وملف المستقبل -الحمد لله أهو لقينا حد بيقرا حاجة-..
طبعاًمش لازم تبقىمحمد حسنين هيكل..ولا لازم تكون فهمي هويدي-مصيبة لا تكون مش عارف دولكمان-لكن على الأقل تكون فاهم..وعارف..وداري باللي بيجرا حوليك فاهمالعالم ماشي إزاي ومين عايز إيه؟؟ ومين بيعمل إيه عشان يكسب إيه؟؟وقبل كلده تكون عارف كويس..أنت عايز إيه؟؟

لأنفعلاً جهلنا واضمحلال ثقافتنا في كل شئ خلانا أمة نايمة مش بتفكر ولاعايزة تفكر..دماغنا فاضية..مفيهاش أي حاجة..ولا أي قضية..ولا عايشينلهدف..وكل اللي نعرفه في حياتنا..وكل معلوماتنا..عن الممثلين والكورة..حتىديننا منعرفش عنه إلا الوضوء والصلاة اللي اتعلمناهم واحنا صغيرين..فحينإن العالم كل بيتقدم بسرعة جنونية..واحنا لسه محلك سر!!..يا ترى الفكرةوصلت؟؟ولا لسة؟؟

30.10.07

خدعوني و قالوا عليّا



خدعوني و قالوا عليّا
مدكتر و الدكترة فيّا
أديني أهوه متنيل
قاعد شبه الليّة

خدعوني و قالوا عليّا
مخه يوزن بلدية
ظن السوء و الله بيّا
تعالوا و شوفوا نباهتي
شبه القهوة الفورية


خدعوني و قالوا عليّا
تهبل يا إخواتي - عينيّا
راحت في المقمقة و انصابت
ما بقتشي كاشف حواليّا


خدعوني و قالوا عليّا
قد دخل ها الكلية
حيجيب أعصابه المخية
و يصنع قنبلة علمية
و يعمل خلطة تمام دوائية
قلت يا ريت كانت بالنية
آاااه
خدعوني و قالوا عليّا

فاشوش في فاشوش

فاشوش في فاشوش

تعرفه ما تعرفوش

تجري جري الوحوش

غير رزقك لن تحوش

تفهمه ما تفهموش

الدنيا دي وشوش وشوش

وشوش زي العروش

و وشوش في الفاشوش

تاخد م اللي معاه

و تدي اللي ما معهوش

و ساعات تدي اللي معاه

و تاخد م اللي مالوش

و الناس زي الهاموش

ناس بتموت م الكروش

و ناس عضمها مدشوش

تقولوا ما تقولوش

تعيدوا ما تزيدوش

كابش أو مكبوش

في الآخر مابتطلعوش

غير بحتة القماش

و تتشالوا ع النعوش

ما هو اصل كله في الفاشوش

معالـــــــي الوزير

كوبري معالي الوزير .. !!

زار احد الوزراء العرب صديقه الوزير البريطاني فاستضافه على الغذاء وعندما وصل بيته وجد أن البيت عبارة عن أحد القصور الفارهة في بريطانيا و له حدائق شاسعة و تشطيباته من أفخم المواد فقال له: كيف بنيت هذا القصر الفخم ؟
ضحك الوزير البريطاني وقال لصديقه و هو يتجه إلى النافذة و يفتحها تعال هنا يا عزيزي
أنظر .. هناااااااااك
أترى ذلك الكوبري ؟
فقال وزيرنا العربي نعم
قال له انه كلف 100 مليون إسترليني و نفذناه بـ 90مليون بس
ضحك صاحبنا الوزير العربي و قال له هذا شيء عظيم
دارت الأيام وقام الوزير البريطاني بزيارة صديقه الوزير العربي فوجده يعيش في قصر أفخم من قصره و أكبر وأشيك بكثير
فأنبهر الوزير البريطاني وسأله كيف بنيت القصر هذا
ضحك الوزير العربي وقام واتجه إلى النافذة وقال له تعال
شايف الكوبري اللي هناك ؟؟
الوزير البريطاني : لا ماني شايف كوبري !!
فقال له الوزير العربي : هذا المشروع كلف 100 مليون دولار

قويه يامعالي الوزير





منــــــــــــــــــقول

حبــــة كلام

حتقولوا قول حبة كلام
أصل كلامك حلو وجميل
متعمر من العيار التقيل
لأ مش حاقول
حتقولوا : ليه ؟؟
و حقول غتاتة
هو الكلام بقى بالشحاتة
طب عدوا واحد .. اتنين.. تلاتة
كان فيه مرة واحدة وواحد
زي بعض مش فرق جامد
هو في ايده علبة سجاير
و هي واخدة الحجر عالطاير
على حل شعرها هو داير
لابسالي كاب و هو بضفاير
تشوفهم قاعدين فـ المدرج
هي بتضحك ! أصله بيهرج
هو دا فارس الأحلام
بطل ولا بوحه فـ الأفلام
عيل بجد قليل القيمة
أخلاق ايه دي دقة قديمة
-يابنتي انتي دماغك سليمة؟؟
طب و انت يابني
فكرتش مثلا لو يعني
كانت واحد من أخواتك
-و ماله .. احنا فـ عصر الحرية
ايه طلباتك ؟؟
عايزني أسوق الديكتاتورية
لأ براحتها
خليها تشوف مصلحتها
ماا هي أكيد حتبلغ عني
لو انا وقفت فـ سكتها
-طب فين النخوة والرجولة؟؟
-بطل نصايح
انت شايفني فـ سنة أولى
هز سيجارته وقالي راجـــل
مش لسه بالبس في الكافولة
شدته من ايده و راحت جراه
قام يجر رجولته وراه
-سيبك منه بقى يا دودو
و راحت لاعباله فـ خدوده
راح وراها يهز عوده
لأ راجل .. يرحم جدوده
بعدين يا شيخنا
ثم بعد اسبوعين
شفتها تاني
و دودو فين
راح دودو جاب مكانه اتنين
واحد شمال وواحد يمين
و بدل الضحكة ضحكتين
كيلو الأخلاق بقى بساغين
آه يا ليل يا زفت هباب يا عين

تغيــــــــــــــــــــر

كان فيه سر .. فيه طيبة لا يعرف أحد مصدرها حتى هو .. كانت له قدرة على تهدئة الغاضب ، و اسعاد الحزين ، لم يكن ينافق .. لكن الله كان يهب له هذه القوة دائـــما
أحبه الناس و أبدوا له حبهم .. وجد نفسه تنهال عليه عبارات المديح و الثناء .. سعد ؛ فهو نفس .. ثم بدأبمدح نفسه .. أدرك أنه في طريقه الى الغرور .. و لكنه تغاضى عن ذلك .. بدأ يأخذ في الاعتبار كلام الناس عنه ، يحاول أن يغير ما انتقدوه فيه .. انشغل بهم .. و زادوا هم له حبا و به اعجابا
أخذ يضع الأقنعة ، و يرسم ما كان فيه دون حاجة الى رسم
أخذ يستميت لاظهار ما كان ظاهرا
كان يدرك أنه تغيرو يكابـــــر
حتى ذلك اليوم
كان يعرف أن هذا الشخص من النفوس الضعيفة
التي تحتاج دوما لمن يشعرها أنه بقربها
كان في موقف يحتاج لمواساة
وقف أمامه ، مد اليه يده .. شد عليها ، ربت على كتفه ..
واساه و سأله ان كان يحتاج شيئا
كان أحد الذين يعرفونه بجوارهم .. أشار لهم أن يضمه بحنان لينسيه بعضا من همه
فهو أكثر من يجب أن يشعر بجواره بأمان
نظر و هم بذلك
لكنه اكتشف أن هذا الربت و هذه المواساة
كل هذا كان بلا حنان
لم يشأ أن يجعل كل شيء تمثيلا فأعاد الربت و المواساة
لكنه في الحقيقة كان يواسي نفسه هذه المرة
لقد أصبح مثل هؤلاء الذين طالما عجب من قسوة قلوبهم
هو .. لم يعد هو ، بل أضحى منهم
مضى و قد استقر في ذهنه شيء واحد
أنه ببساطة انتهى ؛لأنه
تغيـــــــــر

صَـــــــــدِأ

يا عباد التمثال الذهبي
كفوا عن عبادته
فقد صَــــدِأ
ما عاد من يدعوه ينـــجُ
ولا من أعرض عنه صبأ
تمثالـــكم أضحى مجنونا
يبحث عن رب وسط أشلاء العبــــّـاد
لا تأملوا
فلن يعود البريق اليه
أوَ عادت زروع سبأ ؟؟

26.10.07

و الله و وقع في شر أعماله .. هو ليه أعمال خير يا سطى

سلام زي الفل مني ليكم و قرايبكم و أهاليكم و كل اللي حواليكم
أما بعد ما كان من قبل
استمعت لبيان السيد الرئيس و انصت يا هتمام و تبين لي الاتي
1- المهزلة التي حاول هذا الفتى احداثها و تشويه سمعة العالم المهياسي و خداع البراعم المهيسة و محاولة السيطره على عقولهم .. ان هذه المهزلة لم تحركنا كأفراد بل حازت اهتمام المنطقة بجميع سكانها و حتى أعلى كرسي فيها
2-ان في البيان الصادر لبيان مبين مستبين يبين عاقبة كل من تسول له نفسه الافتراء بغير بينة مبينة متينة
3- ان العقاب الذي اوقعته السلطات العليا متمثلة في شخصه هو عقاب حكيم و رادع اليم و خلي العيال بعد كده تهجص و ياريس انا من هنا بقولك معاك يا ريس الكل حيبقى كويس .. و ما تنسانيش من حتة في الوزارة يا بيه الله لا يسيئك
4-ذكرني هذا بالتاريخ الماضي الذي ذهب عندما حاول السيد السباك القيام بثورة على مصلحة المياه و رفع شعار " ان تجربوا خير من ان تدفعوا فاتورة غالية" وقتها حكم عليه بالاعدام جربا .. فقلت لاحد صبياني التمرجية " و الله وقع في شر اعماله الواد ده " راح باصصلي كده و عينيه داخلة في بعضيها كالمعناد " هو ليه اعمال خير ياسطى " .. فرديت ولم اتكلم .. اخرتها ابقى ياسطى .. هو انا بعالج شكمانات ولا ايه

مع تحيات / الأخ الاسطى عم الصبيان التمرجية كلهم

25.10.07

بطل الحرب و السلام يرد علي بيان المهيس الأكبر

الرئيس محمد أنور السادات أبدي انزعاجه الشديد من البيان اللي أطلقه المهيس الأكبر، لدرجة إنه أصدر بيان مضاد بيبين فيه حقيقة المهيس الأكبر، و تقدروا تسمعوا البيان ده هنا

Era - THE MASS




Semper crescis
Aut decrescis
Vita detestabilis
Nunc obdurat
Et tunc curat
Ludo mentis aciem

Nunc obdurat
Et tunc curat
Ludo mentis aciem
Egestatem
Potestatem
Dissolvit ut glaciem

Divano
Divano re
Divano blessi
Divano blessia
Divano blessia
Divano
Divano re
Divano blessia
Divano blessia

Sors salutis
Et virtutis
Michi nunc contraria
Est affectus
Et defectus
Semper in angaria
Hac in hora
Sine mora
Corde pulsum tangite

Divano...

In divano

Sors salutis...

Divano...

Hac in hora
Sine mora
Corde pulsum tangite
Quod per sortem
Sternit fortem
Mecum omnes plangite

24.10.07

أما بلد شاسيهات صحيح!!!!!

تنبيه: فى وسط هذا التهييس الكبير...... اللى بيضيع العقل.....و ينسيك كتير قلت أكتب هذاالمقال الخطير

وسلملى على التهييس واللى بيهيسوا
معلش يا رجالة اول تدوينة( منقولة)...... لقيت الموضوع جامد .....قلت اشوف ايه رأيكم فيه..... بس لو دخلتم بعد
""حين حتلاقوا تدويناتى الجامدة اللى بتحمر الجبين
بلد شاسيهات صحيح**
لنا صديق كان أبوه واحداً من المقاولين الصغار، وكان أمياً، يرتدي الجلباب والصندل في رجليه لا يغادرها في أي مشوار كبر شأن الذي يلتقيه أم صغر، وكان صموتاً يتكلم بحساب، ينظر إليك ملياً وأنت تتكلم، كأنه يتفحصك، وتجد نفسك تزيد وتعيد في النقطة نفسها التي بدأت بها كلامك معه، حتى إذا حار بك الكلام تكلم هو بكلام سريع حاسم وربما لاذع ، ولا يترك مجالاً لنقاش بعد كلمته، كأن الكلمة الفصل قد قيلت، أو كأن الحكم القضائي البات قد صدر، وترى وجهه قد عبس وترى ملامحه قد قبضت على كلمات أخرى يستعد لإلقائها في وجهك مدافع هاون من العيار الثقيل..
وكنا نخشاه صغاراً، ثم مرت الأيام فإذا به يرانا في التليفزيون، ويسمع أسماءنا من أناس لا يتوقع أنهم يعرفونها، ومصادفة رآني ضيفاً على برنامج بالقناة الثالثة، وكان ذلك في بداية حياتي المهنية، وكان اسم البرنامج" رجل مهم جدا"، وعندما قابلت والد صديقي هذا، استقبلته بما هو معتاد من الاحترام الواجب والتقدير المفعم بالحب لرجل عصامي كنا ننظر إليه باعتباره صاحب أقوى شخصية نعرفها في ذلك الوقت، ولكنه قطع وصلة الاحترام التي كنا نطيل فيها تحبباً إليه بقوله: خلاص أنت بقيت راجل مهم جدا، وعرفت ساعتها لماذا أراد أن يقف لحظة دخولي عليه في غرفته التي كان يتصدر مجلسها على الدوام وحوله محبوه ومريدوه من أبناء المنطقة الشعبية التي يسكن بها..
ذهب عم الحاج مع نجله (صديقي)، في يوم قراءة الفاتحة على زوجته، وهي من الواجبات التي لا يتقنها، ولا يحب أن تطول أكثر من ساعة، وكان عليه أن يضع يده في يد والد الزوجة الذي كان قد خرج على المعاش على رتبة عسكرية كبيرة، وكما توقعنا لم تطل المسألة أكثر من ساعة ضاق بعدها أبو صديقي بحبسة المكان الذي لم يتعود عيه ، واشتاق إلى موقعه بصدارة غرفته بين محبيه، واستأذن منطلقاً إلى حيث يريد...
وكان تعليق والد الخطيبة على والد خطيب ابنته:
ـ دا شاسيه رئيس جمهورية..
وصارت مثلاً..
مثلاً على توافر الشكل وغياب المضمون..
بالمناسبة كنت أزاحم في بواكير الشباب لاعبي التنس، وكنت أطلب اللعب مع أبطال اللعبة ومن بينهم زملاء وأصدقاء، وكنت ـ حسب وصف الذين يتقنون اللعبة ـ ألعب بطريقه وبشكل يخدع الخبير في أنني لاعب درجة أولى، طريقة إمساكي المضرب، طريقة هجومي على الشبكة، إدباري وإقدامي،كلها تنبئ عن لاعب يشق له غبار الملاعب، وبعد قليل يتبين الذي يلاعبني أنه يمكن أن يهزمني بسهولة في أكثر الأحيان وببعض الصعوبة في أقل الأحيان..
ومن يومها قيل أنني شاسيه لاعب محترف يرعب الذين يشاهدونه للمرة الأولى..
وصارت مثلاً على غياب المحتوى وبقاء الشكل..
وما أراه حولي يذكرني بتلك القصتين كل يوم...
لدينا عودة واضحة إلى الدين على صعيد كبير ومن كافة المستويات ومن كافة الأعمار وبخاصة من الشباب، ولكن كثيراً من العائدين هم شاسيه على شاكلتي كلاعب تنس.!!!
ولدينا شباب كثر أطلقوا لحاهم اقتداء بسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم، وكثير منهم إلا من رحم ربي هم شاسيه ملتزمين..
ترى بعضهم مقطبي الحواجب، منهمكين في الابتعاد عن الناس، وإذا اقتربوا، اقتربوا لينفروا لا ليبشروا، واقتربوا ليقرعوا لا لينصحوا، اقتربوا ليولوا أنفسهم قضاة لا دعاة..
وكنت وما زلت أقول للبعض أن الملتزم الذي لم تنصلح أحواله مع الناس عليه أن يعرف أن أحواله مع الله في حاجة إلى إصلاح، وفي الأثر من لم يشكر الناس لم يشكر الله، والنبي صلى الله عليه وسلم هو القائل:" إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق"، كأنه يقصر سبب بعثته على إتمام مكارم الأخلاق، ويا له من هدف، وأعظم به هدفاً..
ولكننا شاسيهات، فارغة من المضمون والمحتوى..
لدينا محجبات الآن أكثر من السافرات، ولكن كثيراً منهن إلا من رحم ربي: هن مجرد: شاسيه محجبة...
محجبة تغطي شعرها (ولن أتحدث عن أغطية الرأس التي تصلح أغطية رقص)، ولكنها تغطي شعرها وترتدي المحزق والملزق من الملابس التي لا شك أنها تدخل إليها بعملية قيصرية يومية.!!!
ما قيمة حجاب من هذا النوع، السفور المحتشم خير منه..
ومن الذي فرض عليها حجاباً من هذا النوع الذي هو شاسيه حجاب لا علاقة له بمضمون ومحتوى وهدف الحجاب لا من قريب ولا من بعيد.!
شاسيه حجاب ولا أحجبة..
وكنا صغاراً نشتري بعض الكشاكيل التي تباع بالمكتبات الكبرى، ونقرأ عليها عبارة ثابتة على الغلاف الأخير:" ككشكول الوزارة"..
وأخشى أن أقول هكذا نحن، أو هكذا أغلبنا:"كمتدينين"..
أو شاسيه متدينين..
اللهم ارحمنا فانك بنا راحم..ولا تكلنا إلى أنفسنا طرفة عين.. وتب علينا أنك أنت التواب الرحيم......
من مدونة الأستاذ محمد حماد.
منتظر تعليقاتكم ياللا يا رجالة خشوا وقولوا رلأيكم

و الاسم سعيد

ماشي و الشكل يا ناس دا سعيد
و ظروفه حواليه لزوم التأكيد
دي الدنيا نازله فيه تنفيض
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
جايب مجموع ثانويه شديد
و داخل كليه قمه اكيد
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
و اهو شاف في الطب حاجات تعقيد
و شايله مواد و السنه هيعيد
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
واحد و خطيبته الايد في الايد
و خروج سينمات و لقا و مواعيد
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
و جواز و خناق و يسيبوا البيت
و طلاق و فراق من باب تجديد
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
ماشي ب ظباط من باب طنطيط
بوكس و حراس و حاجات طظبيط
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
دا حرامي سرق تحت التهديد
و عليه مقبوض و رايح في حديد
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
و دا قام من النوم ناسي التوقيت
و مقضّي ساعه كمان تمديد
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
دور علي شغل ولا حاجه تفيد
و كأنه الطور ينطح في الحيط
ملعون ابو حظه الاسم سعيد
و يا ناس في الشكل افكاركو تحيد
و حقيقه الظرف يا هووه دا عنيد
متاخدش بشكلي للتحديد
ملعون ابو حظي الاسم سعيد:(

و قلب و ما هوي

و قلب و ما هوي
و حبيب إذا نوي
و عشق كلما القلب كوي
و جرح إن يومًا ما انطوي
بحقهن هؤلاء أقسم أنه
قلبي، من الحب قد ارتوي
و لا الوله أو التدله كرة أخري
قد انتوي
لكنه و يا عجبًا
في حبها قد هوي

23.10.07

حبة كـــــــــلام

حتقولوا قول حبة كلام
أصل كلامك حلو و جميل
متعمر من العيار التقيل
لا مش حاقول
حتقولوا : ليه ؟؟
حاقول : غتاتة
هو الكلام بقى بالشحاتة
طب عدوا واحد اتنين تلاتة
كان في مرة واحدة وواحد
اسمهم تفيدة و عبد الواحد
كانت تعزه و هو جاحد
و بعدين يا شيخنا؟؟
كمل.. كلامك عصير شربات
مليان مغامرة و أفشخانات
ماشي كلامكم المرادي
كان يحرجها و تقول عادي
بكره يعقل و يبقى هادي
لكنه كان شخص سادي
يطلب شربة بطعم الزبادي
زهقت منه أوي وخلاص
دبحته
بعد ما سلخته
قطعته
و في حبة اكياس عبته
في مقلب زباله رمته
ايه يا معشر الرجال
شكلكوا خفتوا من اللي اتقال
امال فين رفع الأثقال
و الشدة و الاحتمال
هاهاهأ أو .. ده جيل بطال
أسكت ولا أكمل؟؟
لأ اسكت يا شيخنا
ده احنا خلاص دخنا
وجعتلنا نفوخنا
ماشي الكلام
يلا سلام
كله ينام
بس حاسبوا من الأحلام
أحسن مود اليلة كوابيس
قد كان معكم
مذيع مهوي من اذاعة التهييس

ناس و ناس

الدنيا دي ناس و ناس ..
ناس عيشتها ع الرصيف ..
و ناس قعدتها ف التراس ..
ناس تتولد و تموت وضيعة ..
و ناس فوق أوي، هاي كلاس ..
ناس عيشتها ف الجامع ..
و ناس حياتها بين كاس و كاس ..
و ناس مش ف دماغها أي حاجة ..
شايلة هم الدنيا ده م الراس ..
ناس عيشتها لعب و تنطيط ..
و ناس بقت حتة م الكراس ..
ناس تتحط ع الجرح يطيب ..
و ناس تضرب الجرح بألف فاس ..
ناس دماغها يوزن بلاد ..
و ناس قافلة دماغها بميت ترباس ..
ناس، و ناس، و ناس ..
ألف صورة و ألف منظر ..
ألف لون، و وشوشهم أكتر ..
بس في الآخر ..
يدفنوا ف نفس القبر ..
و يبقوا تراب بينداس ..

هياس من وحي اللحظة

باكتب ليه من وحي اللحظة مش عارف .. جايز لان دايما الحاجة اللي بتيجي كده بتبقى احلى .. و اللي ما بتجيش كده بتبقى احلى و احلى , تيجي ما تجيش انا كده كده راضي .. و حافضل انادي .. أنادي بحقنا في حياة كريمة .. و سوسن و هدى .. و لا احنا كنا وحشين مالناش الحق فيها .. أو يمكن كريمة دي ما بتتكشفش على رجاله ! بس ايه يا عم بقى امبارح شفتلكم حتة حاجة ايه .. فيلم رعب من الأخر .. يعني فيلم 3 على 3 .. الواد قاعد في بيتهم و أهله كلهم مسافرين .. و بعدين النور قطع .. و سمع صوت جي من أوضته .. راح هناك .. بص في كل حته.. مش شايف الصوت جاي منين .. اتخض و اترعب .. بعدين النور رجع .. لقى نفسه قدام المرايا .. بص في المراية_طبعا قلوبكم حتقف و فيه ناس وقفت قراية من زمان_ لقى .. لقى نفسه .. و بيقولك أصل كلمة لقى نفسه دي ان واحد جاب مجموع مالقاش نفسه عاد السنة و سقط لقاها .. و بعدين يا جماعة ليه تكونوا لعبيين و ما تذاكروش .. طب مش مهم انت تذاكر بس خلي بنطلونك يذاكر .. مانت لو بقيت ساقط مش حوار ما اينشتين كان فاشل و انت مش اي-نش-تين لا سمح الله ده انت زد-ما نشش-تين و أهلك يقولوا منهم لله اللي بيصححوا ظلموا الواد .. طول السنه هاري نفسه .. و انت ايه .. تعيط .. و الدمعة في عينك اللي ياما قرت ميكي المستخبية جوه الكتاب .. المهم ليه بقى بنطلونك يذاكر .. علشان ما يسقطش .. أحسن واخد بالي ان البنطلونات ما عادتش شاطرة زي زمان .. و فكرتوني بحاجة حاقولهالكم و انتوا احكموا على عقليات البلد دي وصلت لايه .. ماشي في الشارع .. صبي عند محل حلاقة .. ماسك زبون صاحبه يعني كده داخل في تلاتين سنه .. حط ايده عل كتفه و بيقوله "" طب تصدق بالله .. أنا ما جبتش بوكسر العيد لحد دلوقتي " .. بصراحة انا قلبي اتقطع ساعتها .. و من هنا اطالب محلات البوكسرات بتوصيل الطلبات للمنازل .. و أطالب نواب مجلس الشعب بعرض اقتراح قانون يلزم وزارة التموين ببوكسر لكل مواطن شهريا .. و حزام ديزل كمان .. يلا يا عم .. و خلي الناس تسقط البنطلون وهي مطمنه .. و اللي حاشوفه رافع بنطلونه بعد كده حيتجلد 15 جلده .. أمال احنا موزعين عليكم بوكسرات عشان تمشوا محترمين و عليكوا القيمة .. اخصن عليكم اخص .. خلص الكلام و جا وقت النوم .. أصبح على خير .. أماانتوا ... يلا على خير برضه و الطيبات لله

الرد على من ادعى السلطنة فاحتاس و وافقه الخونة من أهل الهياس

لا سلام على قوم ادعوا التهييس و جعلوا حكامهم عقلائهم ، فلا سلام مني عليكم ولا لكم .. و السلام عليكم أما بعد
فمما غاظني و أفرسني .. و دحرجني اذ كربسني ، و خلع عني رداء الصمت و رداء الهياس ألبسني .. أن أمر المهيسين قد صار بأيدي عقلائهم بعد حشاشيهم ،الناس العسل اللي لا لاقوني و لا أنا بالاقيهم ، كانوا كحجري الأناناس، ولوعهم بغير حشيش ما ينداس ، فلا داس و لا دوس ،و لا ويندوز ولا تبص، فانا من عصينا ذا السلطان و هيسنا على مر الزمان ، فلا أخضر يخيفنا و لا ذي مصلحة الا و ينيبنا ، و لا مهياس الاو كان منا و لا مهجاص الا به بيننا قبلنا ، سيوفنا الحق اجري لا تعورك و أسود نحن لو اتسرعنا عليك حانشحورك ، البطل منا بريالين و غدا يغدو بساغين، فلا شمال ولا يمين و لا الا المدهولين و لا لا الى أبد الأبدين ، قد أعذر من أنذر و ترمس من جزر و لبلب من حزر ثم فزر و احنا مش بنهزر ، فلا تعصينا فنبتليك بالتعقل و حسن الفكر و التفكر ومن أنذر في سطر فهو لا ملوم فيما تلى من أسطر .. و لا سلام و لا اشطة عليكم .. الا الجدعنة لمهيسيكم
القائم على قيام أمر الهياس مقاما

الحب بهدلة

الحب بهدله .. و العشق دهوله
و كم من محب ما دلـــع الا بقولها "يالا"ـ
سألت قلبي فقلت سأسألك ولا
تكذب فان الصدق مطلوب فيما تلا
أتحبها؟؟ قال نعم فقلت روح جتك البلا
أتحب و الهوى أعمى و أعرج و أكســح .. ألا
ترى أنهم يدعونه ليعيشوا على قفياننا سبهلله
فكم من فتى أحبها فاياها دللا
و أسفلت الطريق اللي بتتمختر عليه قبــلا
فلما احلوت في عينيه و بقت فلـلـلا
لترضى عنه هي تباكى و تذللا
فلما نال الرضا ليفوز بالسخط توسلا
ذاك الهوى أيامه يوم حلاوة
و الف يوم فلفلا
فدع الهوى فالهوى و التدبيس و الندامة
كل ذا كان يا عبيطا متسلسلا
فان أبيت النصح فاهوى .. أما انا فـــــلا

22.10.07

البيان رقم 1 من الخليفة المهيس بأمر الله

إن الحمد لله قد انعم علينا بالتهيس , فوضعنا العقل في الكيس، و شربنا خمر الهَيَسان , و ضربنا زمر الهذيان , وآثرنا رقص الطبول على حرق العقول , و فضلنا شرب الحشيش على فعل المفيش , وضرب الشاويش على شخلعة العقيش *1
أما بعد
فإننا في دار النهيس مناخوليا الصغرى , قد أمرت انا الخليفة بحرب كل من خالفنا وعقل وفطن لأمر أو المنطق عمل , فيا أيها العقلاء ويا انصاف البلهاء , انا الملك المهيس الأكبر صاحب الخابور الأخضر , أضع عليه كل عاقل , وينجو منه كل فاعل , فعل المجانين النواعل *2 فهيسوا تلبسوا وإن لم تسمعوا فللخابور أستعدوا واقلعوا, فإنه قد أظلكم حرب ضروس أقوى والله من اللبوس , لا ينجو منها إلا الهيوس , الذي في الهياس قد حاز الكئوس , والذي دائما "يهدي النفوس" والذي هو احمر من الجاموس والذي يأكل اللوبيا بالعرقسوس !! فطويى له و الجلاطة*3 وحلة ملوخية وكوز بطاطا , ولكل من عاش في بساطة , يقطع المحشي على السلاطة , ويا من لم تخف مني : خف من الأخضر ,فهو على شرفك الأخطر ,قد سمع بك فاصفر و أخضوضر , ولة رآك للاحقك و اتحور , ولو رماك لوصل لمصرانك الأعور , وانا خايف عليك لتتعور !!
فخيولنا سوابق وآيادينا ملاعق ! ونساؤنا نواعق , يندبن كل واعك , فإن لم تقبلوا هياسنا دونكم , فطرنا قلوبكم وأكلنا شربكم وشربنا أكلكم و أطلقنا الأخضر خلفكم , ويا ويلكم من الأ خضر يا ويلكم
والسلام على من هيس واهتدى و شرب المطر ولحس الندى ولم ينسني في البيبسي والغدا
المهيس بأمر الله
ملك المهيسين وخليفة المتظربطين
بعض معاني المفردات
1-
إلى وزيري الدائخ مني : من سأل عن العقيش أضرب عنقه
2-
النواعل : تفسر على وجهين أولهما من يضع رأسه في نعله وثانيهم من يضع نعل الحذاء في رأسه وتحديدا البوستريور كرانيال فوسسا) وكلا التفسيرين حسن
3-
الجلاطة : قال شيخنا إبن الساقع : هي الداندرمة او الجيلاتي ويطلق علها الفرنجة الآيس كريم

قصيدة حب

حبيبي يا إبن الحمار وكلب وجاموسة
حبيبي يا ندل وحقير و لئيم وسوسة
حبيبي يا حقنة و سرنجة ونفخ و لبوسة
حبيبي يا أخو القرع واكبر عيال الكوسة
بحس معاكي بحاجات كتير مشش محسوسة
بحس برزالتك اللي تنفح الرزلة
و حلاوتك اللي تمرر البسبوسة
حبيبتي لما تبصي بشوف عنيكي
عنبيكي الحولة ونظرتك المعكوسة
حبيبتي لما تتبسمي بشوف
ابتسامتك الصفرا الموكوسة
حبيبتي لما بتضحكي بشوف
الغدا والعشا بالفسفوسة
حبيبتي لما بتتكلمي بحس انك
بالجن يا حبيبتي ملبوسة
وبدعيلك ربنا يخدك بقى يا بنت المنحوسة
عبد الرحمن كمال

21.10.07

تهييس عابر للقارات

معلش إحنا بنتكلم، علشان تعرفوا إن إحنا لا نرضي عن العالمية بديلاً .. إحنا بقي تهييسنا بقي بالإنجليزي و قريبًا حيبقي بكل اللغات، بس إيديكو معانا و حياة الوالد يعني ..

It was
And I was
Because
He was
Qalawooz
The one who will lose
His nose
As a par
Pooz
And the sa7lab
Avec El-louz
Without sucrose
In the kooz
Will pause
The magic of Oz
At last, to summarize
The cause
Is that the 7amassellose
Has no
Overdose

" ميعادٌ" قصيدة من وزن المنسرح

دعونني للقاء فأفزعو
ني وقرار اللقاء رَوَّعني
فذاهب دقات قلبي تحدوني
وصوت في النفس يردعني
فعِزة تبكي ألا اهلكها
وقائلٌ كبري : لا تضيعني
فباسما قلت : اليوم أعصيكما
فلم يعد الكبر اليوم ينفعني
لم انس يوم أمرتما فتركتها
وقلبي في ذا اليوم يسمعني
تعاهدنا وقلنا سننسى ويا
قلبٌ بأمر النسيان بايعني
لم تنسى ولا أنا نسيت و الذكــ
رى بكل ليل تصارعني
فقد علمتم ما طالنا بعدها
وكيف قلبي الشريد لَوَعني
فاليوم أقتص للقلب الجريح
منكما من يوم طاوعني
فاليوم لا أجاريك يا عزة
ولست يا غروري تنازعني
....
ذهبت أبغي غراما فوجدتُهُ
هذلا وضاع ما كان يرفعني
وعلمت يوما أن كل نســــا
ء الكون بعدها لا تمتعني
وساخر عقلي قال : قد قلت لك
ألا تحب, أما كنت تسمعني ؟؟؟
عبدالرحمن كمال

حمدًا لله ع السلامة

خذ ما هو آت علي محمل الجد: دراسة ألمانية تؤكد أن السائق المصري هو سائق عبقري، إذ استطاع أن يصل بحوادث الطرق إلي هذه النسبة المنخفضة للغاية مقارنة بسوء الطرق الشديد، الذي يصل إلي حد عدم التمهيد من الأساس !

بالطبع ستقول بملء فيك: "نعم يا خويا .. بتهزر حضرتك"، هذا لو لم تخرج ألفاظ أخري أنا و أنت في غني عن ذكرها علي الملأ .. الحق أن الخواجة الألماني الذي أخرج هذه الدراسة للنور يقارن بين طرق مصر و طرق ألمانيا، و هي مقارنة مجحفة للغاية، في حق ألمانيا بالطبع، التي لا تبلغ بها الطرق مثل هذا السوء الفظيع الموجود عندنا، و الذي جعل هيدز – ملك الجحيم السفلي عند الإغريق – يعدم مقاول رصف الجحيم لأنه لم يخرجها بالسوء الكافي، حيث تفوقت عليها الطرق المصرية !

قارن الخواجة بين طرق ألمانيا و طرق مصر، و خلص إلي النتيجة السابقة، باعتبار أن السائق الذي يستطيع التعامل مع هذه الحوادث هو سائق متمكن من قيادة السيارات، و فاته بالطبع دراسة سلوكيات القيادة عن أصحاب السيارات و سائقي الأجرة – خصوصًا – و هو إن فعل هذا لخرج بنتيجة أخري تمامًا تؤكد أن الطرق المصرية و السائق المصري كليهما عاوز الحرق بجاز !

القصص في هذا المضمار لا تعد و لا تحصي، و نظرة سريعة إلي أي صفحة حوادث في أي جريدة تكفي و تزيد، لكن ما دفعني إلي كتابة هذا الموضوع هو ما حكاه لي أحد جيراني الأسبوع الماضي ..

و جاري هذا يدرس في كلية هندسة التعدين بمدينة السويس، و لأنه جاري فهو لا بد يسكن بالإسكندرية، و هو ما يدفعه إلي استعمال طريقي السويس – القاهرة ثم القاهرة – الإسكندرية كلما حانت إجازة أو مناسبة يريد أن يقضيها ها هنا، و قد فعل هذا في إجازة العيد الماضي، و لكن مع الأسف لم يجد هو و ثمانية من زملائه موضع قدم في أتوبيس غرب الدلتا، و كان الحل "ناخد مشروع و أمرنا لله" – و (المشروع) لمن ليس من الإسكندرية هو (الميكروباص) أو (السرفيس)، أيًا كان المصطلح الذي تستخدمه – و قد كان ..

" أقولك الراجل السواق كان شارب حاجة مبلبع حاجة، يبقي شوية عليه "، هكذا بدأ الحديث لتتوالي الأحداث المفزعة المفجعة التي تؤكد أن السائق المصري بالفعل معجزة في كونه يصل بمن يركبون معه أحياء بعد كل الذي يفعله، و تؤكد أنه يستحق الحرق بسبب ما يفعله ..

أول الأمر، كان يسير بسرعة تقترب من 200 كم/ساعة، بصورة تضعه في مرتبة الطائر طيرانًا منخفضًا .. لا رادار و لا لجان و لا الجن الأزرق يقدر يحوّق فيه، رغم أن السيارة أحدث قليلاً، إن لم تكن، من مخلفات الحرب العالمية الثانية، إلا أنها "عربية عفيّة يا باشا .. بقي لها معايا حسبة عشر سنين و لا بيهمها" ..

و بالإضافة لهذا الطيران، لم يحرمهما الطريق من مطبات كانت تشعرهم "بالمساعدين" يكادون يقفزون في حجورهم من فرط عنف الاهتزازات ..

وصلوا الطريق الدائري و المحور .. الطرق مغلقة كالمعتاد، فماذا يفعل السائق الهمام ليختصر الوقت و المسافة؟ .. "هوب .. نط ع الصحرا" .. بكل بساطة بحث عن فجوة في ذلك الحاجز الذي يفصل طريق القاهرة - السويس الصحراوي عن رمال الصحراء، و سلك منه إلي الفيافي يقطعها بسيارته التويوتا الهلكانة الكحيانة العدمانة و كل آنة إلي ما شاء الله ..

ظل علي هذا حتي دخل عليهم المغرب .. "يا أسطي .. ريست علي جنب عشان نفطر" و كانت الريست (الإستراحة) هي ثلاجة بيبسي علي الطريق الصحراوي واخدة سلك كهربا من عامود نور !

دخل القاهرة، و لم يبق سوي أن يخرج منها إلي الصحراوي لينطلق إلي الإسكندرية، و إذا به يسير عكس الطريق في القاهرة المزدحمة و بسرعة 60 كم/ساعة، برضه لا عربيات و لا مرور و لا أي نيلة ..

و كانت هذه لحسن الحظ آخر الأحزان .. غني عن الذكر أن الركاب لم يتركوا الأذكار و قل هو الله أحد و المعوذيتن طوال رحل الموت .. أطرف ما قاله الركاب طوال هذه الرحلة القاتلة هو ما قاله أحدهم عندما وصلوا سالمين بحمد الله: "سقفة للأسطي يا جدعان .. هييييييه" ..

إنه فعلاً عبقري !

20.10.07

امن دوله

و انا نايم في نص الليل
سمعت خبط ع الباب تقيل
تقولش جالي عزرائيل
واتنفضت من السرير
و لسه كان صوتي الشخير
فتحت بعد خبط كتيير
لقيت لي طور و اتنين حمير
كان ما فيش ريحه اللياقه
شدوني قطعوا البيجامه
انتوا ميين انتوا هجامه؟؟؟
امن دوله يا ابن اللمامه
و بعد تلطيش و اقلام
بعديها كام شلوت تمام
تليها ضربه تحت الحزام
خلوا الشقه علي البلاط
بيدوروا علي منشورات
قلتلوا دا انا غلبان
دا انا مبقراش الجرنان
قاللي قوم يابن الجربان
و متعمليش حوارات
اب بالمعلوم لاقوم
اخليك مكسرات
و فجأه بص جنب الباب
واتسمر ولا الجعان
قدام اكله كباب
و قال اه يا ليله هباب
و انا وراه قلت اه
قاللك سيبوا ابن التعبان
شكلي غلطت في العنوان !!!!!!!!!

رباعيتين يتيمتين

قالوا ياما الناس العيون مش كدابيين
بصيت لعيون حبيبتي لقيتهم ولهانين
فجأه باعتني و سابتني معرفش ليه
مش تقولولي ان عيوني عميانين
عجبي


مش عارف ليه الحياه مغيمه
تمثيل دراما و السينما مضلمه
اخلص و اجيب نهايه الفيلم
و لا اخدها واحده واحده سلمه سلمه؟؟؟؟
عجبي

مختصر العجل أبيس في إتقان التهييس - الجزء الثاني

فصل
في مآثر المهيسيين

حدثنا الناروزي قال: إن أناسًا من أول الدهر جاءوا فذهبوا فلم يعودوا، فإن عادوا فليذكرنهم أحدكم بالتلاتة جنيه بتوع الحلاوة اللي ضربوا عليها. ثم أنشد قائلاً:

تكاحي كلُ من شلّح بالأراضين

و تناحي من كانوا حول الكوالين

و سلّح كلُّ من بلّح و لا تلّح

و كلّح البُحُ المبقوق من رياحين

ما بال أقوام للمبقولِ منزأرٌ

يأخذون بالنوتِ كلَ الحلاوين

فإذا جاءهم من الأموالِ منبقرٌ

لا الحسبَ دفعوا و لا البقشين

يقول ابن الفالح من يومه و عمره ما اتوكس علي عينه: يعني الناروزي بالبيتين الأوليين الغزل الصناعي، حيث يقول: تكاحي كلُ من شلّح بالأراضين، أي: تفرّق كل من كانوا بالأمس يغيّرون ملابسهم بأراضينا، يعني محبوبته و أهلها، الذين كانوا معروفين بنظافتهم التي أماتتهم واحدًا تلو الآخر من البشننة.

يقول الناروزي: و تناحي من كانوا حول الكوالين، أي أن من جلسوا حول كوالين الأبواب قد ناحوا و تناحوا بسبب مفارقتهم لأرضهم. و سلّح كلُّ من بلّح و لا تلّح، و كلّح البحُ المبقوق من رياحين: و فيه تشبيه لمن هو مفارق أهله بأنه كالمسلِّح من غير تلييح رغم أنه قد بلّح من قبل، و بأنه كمكلِّح بُحه المبقوق من نبتة الريحان. ثم يهجو هؤلاء الذين أخذوا الحلاوة دون دفع ما عليهم، فيقول: ما بال أقوام للمبقولِ منزأرٌ، و المبقول هو بائع البقالة، و منزأر أي كثير الزيارة حتي إنه ليبيت عند المبقول، فهو ليس بزائر، بل منزأر. يأخذون بالنوتِ كلَ الحلاوين، أي: يأخذون من كل أنواع الحلاوة – بالجبن و بالشيكولا و بالفستق الحلبي و بالسمسم – و كله ع النوتة و الحساب يجمع. فإذا جاءهم من الأموالِ منبقرٌ، أي: إذا جاءهم من الأموال ما إن بطونهم لتنبقر منه، لا الحسبَ دفعوا و لا البقشين، أي: لا هم دفعوا الحساب، و لا حتي تبقششوا، أي دفعوا البقشوش، أو البقشيش بلغة أهل حجاز اليمن العراقي من فرع كوداك النرويجيّ.

و قد حدثنا مقراح بن الكُح الفشقيحيّ قال: أنشدت يومًا النرويجي بن أجلزة، و قد ظن أن الواقفين بساحة النه نه هه، ليسوا بالكثيرين، و إنما بالمتفشكلين، قلت:

لا تحسبنّ الناس منبعحٌ

علي فَسْحٍ، فكلُّ فيه صحيحِ

إن همو فتحوا علي قُفْلهِ صدأٍ

نام من كانوا شَحًّا لا شحاشيحِ

تنام عيناك و عيونهم منفجلةً

ينظرون إليك بأم العين و النيحِ

فإن أنت تركتهمو علي مضاربهِ

جاءوا إليك بكل بُحٍ، و إنه قيحِ

فيا نائمًا بليل ليله لَيَلٌ

للَّ الليالي للٌ لا للاليحِ

مات النُحُ وراءَ كلَّ مَهْبُلَةٍ

و شحَّ اللحيحُ، و سحَّ الباحِ من بيحِ

يقول ابن المسخسين: يقول المقراح لصاحبه: لا تحسب يا هذا أن الناس الواقفين بتلك الساحة هم من السمان، بل إن أغلبهم يستعمل Sibotrim™ 10 mg، فكيف يكونون متفشكلين ؟ بل كلهم في موفور صحتهم، حسب مؤشرات هيئة الطاقة الذرية. ثم يستدل علي قوله هذا بمثال حي إذ يقول: إن أناسًا فتحوا زجاجة صدأ، من التي تباع في الأسواق بثلاثة جنيهات، و لو فاصلت ممكن تجيبها باتنين بس، علي قفل وضعوه علي باب سور صنعوه محيطًا بالساعة فنام كل من فيها، و هم الأصحاء، دلالة علي صحة أبدناهم، لا تعبهم و their restlessness and irritability. يا ابن أجلزة إنك أنت من ستنام من التعب لا هم، بينما هم سيظلون علي فنجلة – أي شدة فتح – عيونهم ينظرون إليك بأم العين، point of maximum convexity، و النيح، point of maximum concavity. ثم إنك إن تركت هؤلاء الوحوش يضربون في ذلك القفل الصديء، فإنهم حتمًا منيلوه آتين بكل نفيس فيه، إن بقي منه شيء، و إنه قيح، أي حقيقيّ. ثم يوبخه علي ما قال فيقول: يأيها النائم بليل ليله كاللَيَل، أي حالك البياض ناصع الظلمة، قم قليلاً و للّ علي عينك بقي يا أخي شوية .. للّ حبتين يمكن ينفعوك، و لا حتي عنك ما للّيت، جتك البلا ف شكلك. ثم يذكر له أمجاد العظام من قبله: النُح الذي مات، و اللحيح الذي شح في السوق، و الباح الذي هو في البيح و سحَّ منه .. عاوز أكتر من كده إيه بقي ؟

فصل
في إتقان التهييس عامه و خاصه

اعلم حفظك الله من كل سوء أن التهييس عام و خاص، فأما العام فمنه ستيا و فستيا و عمر أفندي و شركة بيع المصنوعات، و أما الخاص فأشهره عز الدخيلة .. أصل الصلب، و منه TEData و Link.NET و بالطبع لا ننسي العملاق عم أحمد بتاع الفول اللي علي ناصية قصر أمير المؤمنين ببغداد، و فوله فول حراق، له الناس تشتاق، و يأتون إليه من كل بلد، حتي و إن كانت بلاد الواق الواق.

و قد عرفت عام التهييس و خاصه، فإنك أعزك الله لا بد علي شوق لتعرف الأصول و القواعد لإتقانه، فأما الأصول فمفردها أصل، و أما القواعد – علي قول أهل العلم المستبطني – مفردها مقعدة، و هي نقاط لارتكاز ابن آدم، تتيبس حين اللزقة، و تنفك حين الحزقة، و لا يأتيها برغوث و لا دقزة.

و قد أحطت بالقواعد و الأصول، فإنه لا أذلك الله من خير إلا أن تدرك أنه ما من شخص هيّس في صباحه و مسائه كل يوم ألف مرة إلا قذف به إلي الخانكة مباشرة، دون انتظار لتمرجي يمسكه من قفاه، أو طبيب يوقعه من (رجلاه) – و ورد في رفع رجلاه بعد حرف جر أقوال كثيرة، لعل أبرزها أن يكون ذلك بمزاج المؤلف .. بلطجة يعني – لأنه هو من سيذهب بنفسه ها هنالك كي يعطوه أي مسكن أو حتي سم، لعلهم يريحوه من التهييس و ما فيه.

و أخيرًا عزيزي المستمع، خذها مني نصيحة: طنش تعش تنتعش، و هيس تليس تنتكس.

و في الاتباع انتفاع

19.10.07

مختصر العجل أبيس في إتقان التهييس

مختصر العجل أبيس في إتقان التهييس
أو
فصول في التهييس
للعلامة سحساح بن منباح – غفر الله له و لنا آمين


بسم الله الرحمن الرحيم
خطبة الكتاب

بسم الله و الصلاة و السلام علي رسول الله .. اللهم عافنا مما نحن فيه، و تب علينا من التهييس و بلاويه، و ارزقنا حياة هنية، غير تهييسية، و لا تلييسية، و ليست في الزيت مقلية، أو علي النار مشوية، أو في الثلاجة مستنية، أو فيها شبهة زحلبية ..

أما بعد ..

فإنه لا يخفي علي أحد أن بيع بنك القاهرة مخطط صهيوني أمريكي عميل، يستهدف و يهدف إلي ضرب الاقتصاد المصري في الصميم، و ... إيه ده ؟! مين اللي جاب جرنان الدستور هنا ؟ .. شيلو يا بني ..

إحم ..
نعود لما كنا فيه ..
أما بعد ..

فإنه لا يخفي علي أحد أن النيتروجين السائل ورد ذكره في قصة الطيف، العدد الثالث عشر من سلسلة ملف المستقبل، و قد .. ملف المستقبل ؟! .. يا دي النيلة ..

نعيد من تاني ..
أما بعد ..

فإنه ليس خافيًا علي أحدكم أنه بعد ارتفاع أسعار البنزين و السولا .. بنزين إيه و سولار إيه جتك نيلة ..

أما بعد، بسرعة كده قبل ما افصل تاني، استمحيكم عذرًا أن أنهي خطبة الكتاب التي حتي هي لم تنجوا من التهييس، الذي صار لعقلي كالحشيش، زي اتنين مساطيل زوروا ورقة بتمنتاشر، فكوها من مسطول تالت تسعتين، و في هذا القدر كفاية .. قوي ..

فصل
في فضل التهييس

يقول ابن بلاهة: سمعت عن شيخنا المهيس بن المطرمخون قوله في فضل التهييس و إيثاره علي ما سواه:

هيِّس، فإن الناصح من هيسا

و تيِّس، فإن اللبيب من تيسا

و طنِّش و عش مطرمخًا وكن

من الذين جعلوا الدماغ مليََّسا

و بمائة من الطبنجات فاضربها

تكن للألى قد تتنبلوا ريسا

هل رأيت عاقلاً في الوري بقي

و قد عاش في الدنا من تبهلسا

التهييسَ و التلييسَ و التتييسَ، بـ

هم فتمسك، و اجعل المرام الحنسا

يقول ابن بلاهة: فما سمعت منه بعدها شيئُا أبدًا، لا لأنني هاجرت إلي أنت-تركت-تيكا، و لا لأنه سافر لزيارة أخواله من بني زِح المريخي، و لا لأن المنزل الذي نتدارس فيه أخبار المهيسيين قد تهدم، فما بقي منه سوي الباب اللي كان عليه رهن، بل لأنه لم يقل بعدها شيئًا أبدًا .

يقول ابن الفالحة: و تبهلس لغة أي رفع رأسه و قال بملء فيه بَه، ثم خفضها و ردد بسرعة لِس لِس لِس لِس، و الحنسا هو أبو فلحوس الجاحظ بن المفقع المقفع، ولد لسنة ألف و ستمائة من الميلاد و مات لألف و عشرون مما هو قبل الميلاد، أي أنه عمر ثلاث ساعات لا غير، و ضرب به المثل في التهييس، و أكيد واضح ليه يعني ..

و في فضل التهييس قال ابن الوحشي: التهييس هو أن تعيش كألا شيء في الدنيا يشغل بالك، متمثلاً قول عبد الوهاب: "لييه تشغل بالك، لييه تتعب حالك".

و في صحيح الحربي أن التهييس ينعش الجسد، و يهد أوصاله و يفشفش عظامه، و يجدد خلاياه القديمة، و يدمر ما بقي من المخ حتي لا يبقي إلا neuron واحدٌ، و لا حول و لا قوة إلا بالله.

يقول ابن الفالح من يومه و عمره ما اتوكس علي عينه: حدثني شيخنا الناطوزي قال: حدثني ابن اللبيح أبو حشرجة المفدّر قال: حدثني علان عن ترتان عن ابن فلان قال: حدثني العلجاني بسند ضعيف يتهاوي من فرط ضعفه عن الفرجاني قال: حدثني هئ هئ هئ عن شيخه هي هي هي قال: حدثني أبي هع هع هع قال: السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. و في رواية أخري أنه قال: و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته.

To Be Continued

15.10.07

لوعة و اشتياق

واكمبيوتراه قدْ هزَّ شوقي اليكَ سيديهـاتي

فمِنْ بعد الجيمز و المسنجراتِ أظلمتْ حياتــي

أشكو للماوس وحدة القلبِ الكسير فتعذلني

مــــــا كانتْ تعذِلـُــــني لو رأتــكم يا إيمــيلاتي

أمِنْ بَعد سيمــز و ستـرونجــــهولدٍ توحدٌ

و ايُ توحدٍ؟! توحدٌ بظلمةٍ كشاشةٍ بلا فيجيـهاتِ

و إنَّ حالـــــي من دون اللقاءِ كحال الذي

خلـتْ مَــذربـُوردُهُ من الدي دي رامـــــــــــاتِ

آهٍ على هــــــــاردي لكم سهر الليل يشكو

ان لم تعُدْ تفتح بعْـدَ طـول فتح فولــــــــــدراتي

و الســــــــــيريال نامْبر باتَ يئنُ و يتألمُ

و ليـــــــــــــــس يؤنسُـهُ غيرُ افتـقادِ الكراكاتِ

و رُبَّ فــــــــــولوبي ادماهُ طولُ اشتياق

لــــــــــــــــمَّا مرتْ عليه الايامُ بلا ديســــكاتِ

أيُّ ذنبٍ لكــيــبوردٍ يا قـــــــــــومِ اقترفه

حتى حرمـْــــــــــــــتموهُ من كتابةِ المسجاتِ؟

و الرايتـــــــر حنَّ حينَ تذكرَ أيامَ الصِّبا

و الريال بلايــــــــــــــــر لكـــــم افتقد تراكاتي

و الوين أمب و الويندوز ميديــــــا بلاير

لكم بكيــــــــــــــــــــا ألمًا أفلامــًــا و اشتغالاتِ

أم كسْباريسكي و الأوت بوست قدْ طالت

غيبتي عنـــــــــــــــــــــــكم فـنسـيتمُ الابتـيداتِ

و ابن السي دي سي ايه الذي لــــــطالما

أطلعنا على صور مُدَونَــــــــــلدُودَةٍ من السيتاتِ

ألا فاذكرا لي حزنَ البتـــــــلوردِ الباكي

الشاكي ان قدْ هُجرَتْ عشراتُ التورنتـــــــــاتِ

أو اذكرا لـــــــــــــــــي الدي بن إس ال

إذ أخذنـــــــــــــــا الإلَّ ألا تنقـطعَ الكونكشناتِ

عذرًا دي إس إلاه ليــــــــس الأمر بيدي

فإيميلي إيمــــــــــــــــــيلكَ و سُرْعَاتكَ سُرْعاتي

و دي إس إل لم تلدهُ أمّــــــــــــــــــــــك

يُرافِقكَ مُتـكـوْنِكــــــــــــــــتـًا ساعاتٍ و ساعاتِ

أعز ما في الدنيا كمـــــــــبيوترٌ بي سيٌ

بلا باســــــــــــــووردٍ حقيرٌ أو اخفاءِ فيشاتِ

.2 اختلف العلماء هل الماوس مؤنثة أم مذكر و لكن غلب الرأي انها مؤنثة و ذلك عند الأحمدية و البلشمية و التهرزية و الغزدفية .

3 . سيمز هي إسم أحد الألعاب و كذلك سترونجهولد أما الفيجيهات فهي إسم لأحد مكونات الجهاز العجيب المسمى الكمبيوتر و عند بعض الأئمة اسمه الحاسوب .

.4 المذربورد هي المكون الرئيسي للكمبيوتر و هي له بمثابة العقل الدي دي رامات هي أحدى أنواع الرامات .

5 . الهارد هو المكون الأعجب من مكونات الكمبيوتر و هو الذي يحفظ المحفوظات و يأمل العلماء أن يحف؟ الأغاني الهابطة قريبا و الفولدرات هي أماكن حفظ المحفوظات كخزائن الدولاب .

6. السيريال نامبر هو عنوان الدخول على الانترنت و هو أحد عجائب الفكر الإنساني أما الكراكات فهي عند الفسمجية و هم فرقة من الزمشضييين العجم المصباح السحري الذي يجعل مالا يعمل يعمل و مالا يفهم مفهوما .

7 . الفولوبي هو الفم الذي يلتهم الديسكات و هي وسائل حفظ المحفوظ الا انها متنقلة و هذا مايعرف بالمنقال الخفيف أو الكاسوح الثمانيني و ذلك لأنه اكتسح الأسواق في الثمانينات .

8. الكيبورد عند الأئمة كلهم هو اداة الإدخال الى الحاسوب فهو اليه كالفم للجهاز الهضمي.

9. الرايتر هو المقابل للفولوبي و لكن ما يلتهمه هو السيديهات التي سبق الأشارة اليها في مطلع القصيدة و هي غنية عن التعريف أما الريال بلاير فهو برنامج أعجب من العجب يستطيع تشغيل الاغاني و لا سيما الهابطة و التراكات هي اجزاء كل منها يشمل أغنية أو أكثر عند معظم شيوخ اللغة و يرى بعضهم أنه استخدام خاطيء لأان التراك هو ميدان السباق و لكن هذا الرأي في رايي هو الخاطيء لأنه لا يلائم السياق .

10. الوين أمب هو كالريال بلاير و كذلك الويندوز ميديا بلاير .

11. الكسباريسكي هو حائط الدفاع الاول للكمبيوتر و هو يمتاز بالتطوير المستمر و لذا فهو أفضل من النورتون و الأوت بوست هو حائط الدفاع الأول و لكن عند هجوم البرابرة المعروفين بالتروجان و هم برابرة أوروبا و الابتيدات هي التطويرات .

12. ابن السي دي سي ايه هو الايه سي دي سي و هو برنامج لعرض الصور و تغيير أنواعها و هو واسع الشهرة تحدث عنه الاستاذ الفزدقي فقال :أن حدث عنه و لا حرج ويالهذا المديح و مدونلدودة هي اسم المفعول من فعل دونلدود وهو على غير القياس .

13. البتلورد برنامج للحصول على المحصول و هو يستخدم لذلك الملف المسمى بالتورنت فهو كاجاسوس الذي يجلب كل المعلومات أي انه الطابور الخامس و على الراغب في معرفة المزيد اللجوء لكتاب الفت في سفلقة التورنت للعلامة الهندي سكباس بن المحتاس بشرط ألا يعير ما يقرأ اي اهتمام.

14. الدي اس ال هو الوسيلة الجديدة للدخول الى الانترنت و هو اسرع من الهواء و هو الى الكونكشن العادي كالأرنب الى السلحفاة او كالأرنب الى السلحفاة و الإل هو العهد.

15. الإيميل هو البريد الإلكتروني و هو لا يحتاج الى طوابع بريد و به من المميزات العديد و السرعة تتحدد ببعض البرنامج و في البيت كما نرى انسجام بين الشاعر و الكمبيوتر.

16. متكونكتا هو اسم الفاعل من الفعل تكونكت أي عمل كونكشن للدخول على الانترنت.

17. بي سيُّ هو النسب الي بي سي أي كمبيوتر شخصي أي بيرسونال كمبيوتر و إخفاء الفيشات هي حادثة طريفة لطيفة وقعت للشاعر و لمن يرغب في معرفتها الاتصال بالرقم الذي يرد عليك الرادّ فيقول :عفوا التليفون الذي طلبته مرفوع من الخدمة مؤقتا .

Engineer's Valentine day Poem :)

I was alone and all was dark
Beneath me and above
My life was full of volts and amps
But not the spark of love

But now that your are here with me
My heart is overjoyed
You turn the square of my heart
Into a sinusoid

You load things from my memory
Onto my system’s bus
My life was once assembly code
Now it’s C++

I love the way you solder things
My circuits you can fix
The voltage across your diode is
much more than just point six

With your amps and resistors
You have built my integrator
I cannot survive without you
You are my function generator

You have charged my life, increased my gain
And made my maths discreet
And now I’ll end my poem here
Control, Alt, and Delete.


Copied , not by me .

سنعــــــــــــود

علشان نكون مع بعض في الصورة .. من أولها كده لو مصدقني اقرا الكلام الجاي و لو مش مصدقني يبقى معلش .. احنا بنتكلم سوبر.
الضرائب مصلحتك أولا ؛لأن المال الكتير يفسد الأخلاق و احنا كده بنقشوطك أولا بأول فيادوب يبقى همك تاكل عيش من الفرن و تشرب ميهو لاتفكر في خلاعة و لا فسق و لا مجون .. و أهو برضه مصلحتك ما الحصيلة بتزيد و بطل نفسنة علشان الفلوس من جيوبنا بتطير على فين .. على خزنة الضرائب و هما مش حيقفلوا باب الخزنة !
مصلحتك أولا لأننا هنبني بيها قرى سياحية و منتجعات و نعملنا هرمين تلاتة جداد كده بس نغطيهم سيراميكو لا بورسلين و لا هما الفراعنه كانوا فهلويين عننا ؟؟ و السياحة حتزيد بس انت تبطل تتف في النيل و تبطل تحرش بالسائحاتتت و تبطل تبيع كباية ماية النيل بـ ( وان هاندرد ) علشان السياحة خير لينا كلنا و مش عايزين السياح يتبخروا لأحسن يقولوا عندنا أسلحة سياحة شاملة و .. أنتم عارفين.. حيبقى كلابيشو مع هيثم
و عفوا لكل واحد اسمه هيثم بس ما حدش قالك تخنصر في الفواتيرو تقولي الاهم من الشغل التظبيط و ان جيل جلاجيلو ده فن التثبيت لان الائرة حتلف تلف لحد ما أدوخ و دماغي تصدع و ما أعرفش أوصل لقرار في موضوع القطر.. ما هو ممكن أستنى أما أشوف هل فعلا اللي ركب القطر فلح و اللي فاتوا القطر لأ .. بس يا خوفي لأحاول ألحق القطر و هو بيمشي أقع تحته و القطر يفرمني و يقطعني ستماية و سبعة و خمسين حتة .. أو أروح يجي بتاع المصنع يقولي : طب مين ده انتوا بورتو ( بورتم) و كأني في بورتو مارينا و أقوى سباق و الباور رينجرز و النينجا ترتلز أيام ما كان الكرتون في عزو .. ننه عالحجر ماما تهزه .. و انجغه انجغه يا كلبوظة يا صغير يا ابن المحظوظة .. و مسابقة الرقم الذهبي أتصل باربع أصفار زيرويين صفر و نص و انت تكسب .. اتصلت السنه اللي فاتت حتكسب السنادي من غير سحوبات ولا دياولو ... يعني انت كسيب كسيب .. لأننا في منصور بنشيلك بس بلاش انت تغيظظ في العيال علشان دول أحباب الله و يلا يا أهلاوية يلا يا زمالكاوية دي البلد بتتحرك و يا خوفي يا رعبي يا هلعي يا ابتئاسي يا مظلم احساسي لنصحى فيوم نلاقي مصر اتحركت تحت شويه بقينا في غينيا ولا يمين حبتين بقينا في الصين و ساعتها مش حينفعنا لا ضحك ولا بكا لأن الشعب الصيني محب للعمل لكن احنا و ان كنا بناة المستقبل فاننا أناتيخ اليوم و رايقين طحن .. و الروقان ده بقى مخصوص علشان العصير الطعم ده للرايقين بس و انت رايق .. و أنا فودافون .. و دول عيلة البسيوني .. و بسيوني ولا تنسوني ؛ لأني و أنا وحيد كأنني اتضربت بالرصاص ، و بعدين فيه سين و جيم .. و من أطلق الرصاص على كاتب المقال ؟؟ لأا مش أنا ده هو و بلاش نلبس بعضنا العمة علشان احنا لينا في البلد دي رؤية و معلش ... احنا اتكلمنا سوبر .

13.10.07

كل عام و أنتم بخييييييير

كل سنة و أنتوا طيبين، و في هذه المناسبة السعيدة، لا يسعني سوي تذكر مقولة مولانا الحسن بن النبّار إذ قال: اليوم طعام و أنتخة، و غدًا ترييح و فخفخة، و ما بعدهما لعب و طرمخة ..
و كل عام و أنتم بخييييييير

12.10.07

المقطوعة القرعية


القرع لما استوي قال للخيار يا لوبيا
و الكوسة لما اتنشفت شربت عصير سوبيا
و إحنا دخلنا مدارس فحالتنا بقت كوبيا
و منها طلعنا علي طب .. جاتلنا م الحياة فوبيا

و يا حوستي السودة !!

دا شعب فقري

الفاجومي المخضرم أحمد فؤاد نجم .. رغم إني بختلف معاه في حاجات كتير، لكن حاجات أكتر بتفق معاه فيها، و رغم إني مقريتش كل قصايده، لكن أقدر أحط نفسي في قائمة قراءه .. كلامه زي الرصاص أي نعم، و في العضم و العضل و كل أنسجة الجسم، بس يفضل في الآخر - اختلفنا أو اتفقنا - كلام موزون و متكلف ..
دي كانت آخر قصيدة كتبها:

نظرا لأن النعمة فاقت حدها
ولأننا مش قدها
ولأن فعلا انجازاتك
فوق طاقتنا نعدها
ولأننا غرقنا في جمايل
مستحيل حنردها
نستحلفك ....... نسترحمك
نستعطفك .......نستكرمك
ترحمنا من طلعة جنابك حبتين
عايزين نجرب خلقة تانية
ولو يومين
اسمع بقى
إحنا زهقنا من النعيم
ونفسنا في يومين شقا
عايزين نجرب الاضطهاد
ونعوم ونغرق في الفساد
بيني وبينك حضرتك
دا شعب فقرى مايستحقش جنتك
أنا عارفه شعب ماينفعوش
إلا شارون وبلير وبوش
عايز يجرب الامتهان
ويعيش عميل للأمريكان
بيمد "غازه" لإسرائيل
ويومين كمان ويمد نيل
أهو يعنى نشرب ميه واحدة
ندوب في بعض
ماء وماء وماء
ونفض سيرة الانتماء
وبلاها نعرة وطنطنة
تبقى البلاد "مستوطنة "
(متسلطنة بالسرطنة )
إيه اللي خدناه م الكرامة والإباء
حبة خطب وكلام...كلام
إحنا راهننا على النظام
ورضينا بخيار السلام
خيارحنسد عين الشمس بيه
علشان مايطلعش النهار
ويطلع لمين؟
حبة معارضة مغرضين؟
وحسب بيان السلطة
شلة مأجورين؟
ياعم فضك سيرة
وارضى بقسمتك
دا شعب مش فاهم أكيد
يالا اطرده من رحمتك
وإن كنت غاوي الحكم
خليك مطرحك
حاغطس واقب وأعود
بشعب يريحك
راضى وعمره مايجرحك
أخرس ومايسمعش
وأعميلك عينيه
مش كل قرش يبص فيه
مايقولش لأه، وفين، وليه
يضرب ينفض في السليم
وعلى الصراط المستقيم
كل اللي يعرف ينطقه
عاش الزعيم
يحيا الزعيم

أحمد فؤادنجم


11.10.07

آدي المعارضة يا سيدي

قمرا عشقت لكن باعني زي البشر
ليه مذهول كده يا قلبي انه غدر ؟
قال يعني يا قلبي ما كنتش تعرف إن
قمر السما ليلاتي مع كل عاشق سهر ؟
---
عشقتة وكتبت اسمة على الشجر
حبيته وعشقته وعجبيته بكل الصور
حبيته لكن طلع خسيس منافق
آية المنافق إنه
إذا خاصم فجر
----
غلبانوالله قلبي وياما صبر
شال من غدرها فوق طاقة البشر
ولو حبي في يوم أراد الحياة
مستحيل ان يستجيب ليه القدر
----
وآدي كام رباعية من غير معارضة لقافيتك
:
يالي عشقت القمر عشقك على فاشوش
الكل ليه في القمر ومين مالوش ؟
والقمر في السما سهران ليلاتي ينادي
يا هل ترى من الناصح اللي معشقهوش ؟
----
يالي عشقت القمر وعارف قد إيه بعده
حتموت نفسك عليه وفاكر حتندبح بعده
دا عشاقه بصوا لفوق لقوه يقول يالا
اللي راح عبيط واللي عجز دا كان يوم سعده
-----
حبيته وحبي وصلني لحارة مسدودة
يا حارس القمر وفرصتك محدودة
"يا خيال مقاتة وحارس غيطان حبك
ما شفتش الغيط بتاكله منك الدودة ؟ "
----
ديه ليك انت يا عبد
يالي بتحب القمر و عمال تقول عجبي
بتلوم عليا اني في يوم قليت عليه أدبي ؟
لما تشوفوه وتعرفه وتلمس قسوته
غضبك ساعتها مش حيقل عن غضبي
وعجبي
والله قلبت عليا المواجع ياد :))

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar