1.12.08

جهاز ضغط و سماعة - الحلقة التاسعة


بالطبع لا يهمكم من أين تأتيكم رسائلي .. هل هي من المنزل أم من مقهي إنترنت أم من عند زميل، لكنني اليوم أحب أن أبلغكم أنني أكتب إليكم من الكلية مباشرة ..
لا أخفيكم أنني صُعقت و اندهشت - و تنحت قليلاً أيضًا - عندما شاهدت هذه الأجهزة في مكتبة الكلية .. أجهزة pentium 4 .. شاشات كريستال سائل .. وصلة نت عالية السرعة .. حاجة كده و لا بلاد برة ..
اللذيذ في الأمر أنها منحة - في الأغلب - و أنها وضعت ليستخدمها الطلبة في أعمالهم البحثية، و هذا ما يفعله البعض، لكن البعض - مثلي - يستخدمونها في أغراض أخري .. أغلبهم يجلس علي الفيس بوك، أو بلوجر، الدردشة .. يمكنك أن تعد علي أصابع يدك الواحدة عدد الذين يستخدمونه لأغراض علمية .. لكن هذا لا يهم بقدر أنه و للمرة الأولي في حياتي منذ أن وعيت علي أجهزة الكمبيوتر في مدارسنا العظيمة، أجد أجهزة رائعة كهذه متاحة للاستخدام العام دون التقيد بـ"العهدة" و هذا الكلام المقيت عن المسئولية و أن الطلبة سيخربوها و لن يجدوا حتي تلاً ليجلسوا عليه بعد التخريب و .. و ..
أنا سعيد بوجود هذه الأجهزة، و ما هذه التدوينة إلا تسجيل لهذه السعادة .. كل ما أتمناه ألا اضظر قريبًا لكتابة تدوينة أخري عن حزني لخراب أو تخريب هذه الأجهزة .. اللهم آمين ..

كان معكم من أمام جهاز عشرين في المكتبة الطابق السادس - الدائخ نمبر 1 مراسل قناة تهييسة ..





هناك 8 تعليقات:

انا حره يقول...

لو سمحتى اررفعى كم البدى عشان اعرف اقيسلك كويس

ياستى ساعدنى شويه

اففففففففففف

عيانين يخنقو صحيح ماهو قياس الضغط ببلاش بقى هههههههههههههه

عمرى مارحت مكتبه الجامعه دى ابدا يمكن رحت مكتبه الكليه اول سنه وحرمت

Unknown يقول...

عشان تعرف ان العيب مننا احنا .. احنا اللى لابسين نظارة سودا وشايفين كل حاجة بتعملها الحكومة انها خراب وانها مش فى مصلجتنا ... شت الدنيا حلوة ازاى
يا خسارة .. كان نفسى يبقى دة شعورى
لكن الحقيقة .. هو ان سعادتك محظوظ .. اى والله محظوظ....عايزك بقى كدة تعدى كمان تلات اربع مرات على المكتبة .. اراهنك لو ما قالولكش ان فيه كورس .. وان الاجهزة وان وان وان وان
ومن هنا ندشن الكلمة الخالدة التى قالها
السيد " برايز " فى " فيلم ثقافى " :
" المشكلة مش الفيديو .. ولا التليفزيون.. ولا الشريط .. المشكلة فى النظاااام"

غير معرف يقول...

طب يا أخي متبوظشي فرحتي ..
عاوز أقول لك إن السنة اللي فاتت كانت الأجهزة موجودة بس من غير النت .. يعني العملية مش سودا قوي كده .. و بعدين بدل ما كل مرة عمال باشتم .. نفس مرة أمدح حاجة في الكلية من نفسي

غير معرف يقول...

أنا حرة ..

علي فكرة، قياس الضغط أول مرة ببلاش، بعد كده بفلوس .. أمال حناكل عيش منين ..


نورتي

القلم السكندري يقول...

السلام عليكم

ازيك يا دكترة

فينك ياسيدي مختفي فين

كل سنة وانت طيب اولا


وبعدين منتو ماشاء الله مروقين اهو.. وأجهزة كمبيوتر ومعامل.. ده انا مشوفتش معمل الكمبيوتر ده غير اخر سنة في الكلية..قبلها مكنتش اعرف مكانه اصلا


تحياتي

Mar3i يقول...

شوفت
عشان تعرف انك ظالم الراجل الطيب وزير التعليم العالى
الراجل جايبلكو نت واجهزه نضيفه وحركات ومظبطكو وانتو تطلعو تهاجموه وتشتمو فيه
بس صحيح ياعبده ؟؟ هو فى وقت محدد لكل طالب ولا مفتوح ولا ايه النظام ؟؟
بس شوف الخبث
حاطينو فى الدور السااااااادس علشان مستحيل الناس تطلع كل ده ويتقطع نفسها عشان تقعد شويه عالنت

غير معرف يقول...

تعليفي الوحيد
أنا مبخافشى وحفضل أقول

كلمة حــق عليها مسئـول

إن الريس راجــل طيــب

وبشعبه دايما مشغـــــول

مشغول انه يلم فلوسنا

بره سويسرا يحوشهالنا

وف حسابات سريه يشيلها

نفسه يأمن مستقبلنا

شفتوا ازاى بقى قلبه رحيم

عنده إيمان وضميره سليم

بيجوعكوا لجل تخسوا

آه ياشعب يا محتاج لرجيم

من جهلكوا بتقولوا بطاله

وان الاحوال مش شغّاله

دا الراجل نفسه يريحكم

هى الراحه تبقى عواله؟

أما حكاية المنتجعات

ليه تسموها المعتقلات؟

ليه الظن وسوء النيّه

نفسه يفسحكوا يا بهوات

أما الكرسى واللى اتقال

دا كلام مش محتاج لسؤال

الغلطه دى غلطتنا يا عالم

إن مجبناش كرسى تيفال

والله انتم ظالمين الراجل

ضيّع عمره ومين يستاهل

حتى الأكل بياكله بدالنا

طالع واكل نازل واكل

بعد ده كلّه .. .. .. ماله الريس ؟؟؟ ؟؟؟

أنا مبخافشى وحفضل أقول

كلمة حــق عليها مسئـول

إن الريس راجــل طيــب

وبشعبه دايما مشغـــــول

عبدالرحمن كمال يقول...

أنا رأيي إن دي خطوة كويسة في الكلية وحاجة تفرح خصوصا إن في 4 سيبرات في الكلية دلوقتي
نشريح والمكتبة و ال مدرج واحد وقاعة المؤتمرات
ويارب يفضولوا كده على طول
. بالنسبة للأخت أنا حرة : أنا عن نفسي لما أجي أكشف على واحدة حلوة ، مش حلاقي لازمة عشان تكون لابسة بدي أساسا "مش بس حقولها ترفع كمه هههههههههه" أنا بهزر .... الدكاترة كلهم محترمين وإن كان فيهم حالة وحشة كل كام سنة مش معناه إن هم مش أمناء ، والله معظمنا مش عايز من الدنيا غير متعة إنه يكون سبب في شفاء بني آدم .
وكل سنة وانتي طيبة ..

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar