28.11.08

عصفور

عصفور
أنا كل يوم أصبح ..
على ..
صوت عصفور .
ينادي ...
كل يوم ... خله .
ويناجي ...
في الهوى ... ضله .
يبتدي نهاره بشوق ...
ينتهي نهاره بنار .
***
عصفوري ...
كل يوم ... يبحث ..
عن الأسباب .
وخيال مقاتة ..
مقيت ..
يمقت الأغراب .
يكره قلوب الطير ..
ويفرق الأحباب.
واللي يقفشة بيعشق ...
ينهي حياته بعار .
***
وانا كل يوم أصبح
على صوت عصفور ..
يبتدي نهاره بشوق ...
ينتهي نهاره بنار .
***
عصفوري ..
كل يوم .. يهاتي ..
في جوف ليله .
صاحي ..
يمرن ..
في الغزل .. ديله .
عشان ما يصبح ..
واقف على حيله ..
يبحث من جديد .
ويشكي لربه قلة الأعمار.
***
وانا كل يوم أصبح
على صوت عصفور ..
يبتدي نهاره بشوق ...
ينتهي نهاره بنار .
****
عصفوري..
كل يوم...
يطارده الخيال.
يجري .. ويهرب .. وعارف ...
إن هربه .. محال .
لكن في عز الهرب ..
قلبه اضطرب .....
وقف ينادي ..
يمكن ..
تسمع الموال .
ودايما فاكرها ..
مهما طاردته أخطار ..
***
وانا كل يوم أصبح
على صوت عصفور ..
يبتدي نهاره بشوق ...
ينتهي نهاره بنار .
***
عصفوري ..
يوم سمعته .. خلته ..
وردت .
معرفش هوه ..
إن كانت ..
قبلته ..
ولا .. ليه ..
صدت .
خاف يطير إليها ..
ليجلب سيء الاخبار .
***
وانا كل يوم أصبح
على صوت عصفور ..
يبتدي نهاره بشوق ...
ينتهي نهاره بنار .
***
بكى الصغير من الفزع ..
لكن في النهاية ..
نفض خوفه من رفضها ..
واندفع .
في نص الطريق ..
شخط الخيال ..
مين هناك ..
طارت بعيد ..
سقط الصغير من الجزع ..
منهار !
***
وانا كل يوم أصبح
على صوت عصفور ..
يبتدي نهاره بشوق ...
ينتهي نهاره بنار .
***
وأنا كنت فاكر ..
إن .. أنا ..
أجدع .
وكل يوم .. أنادي ..
بصوت مغرور .
لكن ما لقيت حبيب ..
يسمع .
والتقيتني .. أنا .. العصفور !
أنادي كل يوم ... خلي .
واناجي في الهوى .. ضلي .
أبتدي نهاري .. بشوق ..
ينتهي نهاري بنار .
عبدالرحمن كمال
12 نوفمبر 2008





هناك تعليقان (2):

Unknown يقول...

لولولولولولولو" زغروطة فظيعة "..... اهلا وسهلا بيك فى بيتك التانى تهييسة
عود حميد يا عم المهيس... لا وايه .. بقوة ضاربة
جميلة جدا يا ابنى
بس الا قوللى ... انا فيه حاجة مغلبانى .. هو انت فاكر لسة الباسوورد بتاع المدونة بتاعك بعد الغيبة دى كلها ؟

غير معرف يقول...

ياااااااااااااااااااااااااااااااه
وشك و لا القمر يا راجل

بس لي تعليق .. لما سمعت القصيدة قلت لك دي بأسلوب الأبنودي، بس لما قريتها أنا بقولك و بابصم بالعشرين إنه الأبنودي .. تقطيع الأبيات بالصورة دي ما ينفعش يكون لغير إنك تسنعها من صاحبها ..

بس جامدة يا أيها المهيس، و بتفكرني بفيلم THE OTHERS
:D

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar