25.12.07

دعواتكم معانا

السيدات و السادة
نعتذر عن قطع الإرسال التهييسي



تهييسة عندها امتحانات وبتذاكر
دعواتكم معانا

و خلال هذا الفاصل ندعوكم لزارة باقة من التدوينات السابقة

تنبؤات حمادة
الهيلاهوب - كلاكيت تاني مرة
نسي الفوطة
مش عايز ابقي كده
ارفع رأسك
العيادة مغلقة لضرب الطبيب
إنها الحرب
سلطان العشق و سيده
البقاء لله
صدِأَ
و الاسم سعيد
حبة كلام
تهييس عابر للقارات
أمن دولة
لوعة و اشتياق
سلام مربع



23.12.07

مطولة بلا معني

حاسس إني مكتئب و مش رايق و عاوز انتحر من زهقي.. تفتكرده طبيعي يا محسن ؟ ... مين محسن ده ؟!
عمركش حسيت إنك كأنك بتتزغزغ و حتطير من كتر الزغازيغ رغم إن كل اللي حالصل إنك بتسنع حتة مزيكا ؟
عمركش حسيت إنك مسطول كأنك شارب طن حشيش رغم إن كل اللي حصل إنك أكلت طبق فول بالطحينة ؟
عمركش حسيت إنك نفسك تنط من أعلي حتة ممكن توصلها تنزل زرع بصل من غير نفس ؟
عمركش حسيت إنك نفسك تعيش و تتبغدد من غير ما تعمل حاجة ؟
عمركش حسيت إن الدنيا وردي و الحياة حلوة و الجو أبدع من كده مفيش ؟
طب مجربتش مرة تنط من فوق بلكونة بيتكم تشوف اللي حيحصل لصوابع رجليك ؟
شفتش قبل كده فيل براس و زلومتين ؟ .. غربية !
عمركش حسيت بأن في حد نسك تشوفه لدرجة أنك أول ما تشوفه تقول اتفووو عليك ؟
طب عمركش حسيت أنك ضيعت عمرك في كلام فاضي ؟
أوأنك كان ممكن تبقي أزرط من كده لولا ستر ربنا ؟
مجربتش مرة تاكل و أنت نايم ؟
محاولتش تعرف ليه أنا اتحطيت في الموقف الزبالة ده .. موقف إيه ؟
طب ما شفتش واحد نفس تشوفه من فترة، بس بيتهرب منك ؟؟ .. عملت فيه إيه ؟
عمركش حسيت إنك قعدت تقرا حاجة ما انتش فاهمها أول من آخر و نفسك تضرب اللي كاتبها ؟
إذا كان كده يبقي سلامو عليكم و تصبحوا علي خير ..

22.12.07

أوبن بوفيه

اتكلموا
هنا الكلام أوبن بوفيه
مفيش حساب على قلت ايه
و ان كان حتى يعني ايه
كوارع ولا سيمون فيليه
و مامته بتقوله أبيه
عملاه كبير
و أقولك على سر خطير
لما البقر خلص نعير
قام سيادته من ع السرير
ولاقوا ف وسط الصحرا بير
و جوه البير في فانوس
لو يوم طلعلك تبقى منحوس
ادعك الفانوس و سلخه
و فصفصه و سلخه
بس أوعى يابني توسخه
و تقول أمركش رخرخوه
ظغطه و ظبطه و أنتخه
حتسمع صوت
تراخ تريخ ترخرخوا
يطلع عفريت ما شاء ألله عليه
يقول شبيك لبيك يا بيه
ايه اللي نفس سعادتك فيه؟؟
-عايز للصعايدة مخاخ ياباني
و مراتي تبقى عروسة ألماني
و حته جلاكسي من أبو سوداني
-هاهاها أوأو ، طب ابقى القاني
لو جابلك حتى فراخ بانيه
أو حتى كاوتشه من الكوبيه
أصل العفريت ده عنده زكام
ممكن تطلبلك 2 برشام
أو يحكيلك حدوته تنام
أو تطلب سينما وجوزين افلام
منهم فيلم يطلع أكشن
و الليله و بكره عندنا سكشن
يا عيني يا ليلي ع السسبكشن
و شفتوا الواد ده علانياته
فزلوك يا سيدي على بركاته
ابن أخته بيطلب ايد حماته
شفتوا البتاع لما ضاع
و ابن الجيران باظ و صاع
و يوم الوداع
جالي ف دماغي صداع
و حاخد حقي بالدراع
و الأرنبه هي المركب
و الودان هي الشراع
ما تبطلوا شريعة الغاب
عاملي فيها ديكتاتور على عيلك!؟؟
و مكشرلي عن ألف ناب؟؟
ليلتك هباب
ده أنا حافرمك و أبهدلك
و أعورك و أشحورك و أدغدغك و اجرجرك
و أعملك صباعين كباب
اهه كه تروح انت و الغابة
و نأكل لحمك للغلابه
نزيل عنهم بعض الكابة
و ليه يابني تعيش حزين
بصيت شمال، بص يمين
تسمع جرس و خبطتين
و ده يبقى مين؟؟
عبد المعين
و معاه سعاد ، لولو و شيرين
و لانتوا متفضلين
معلش اه الوقت ثمين
ماتعرفش انا ابقى ابن مين؟؟
ده برنه وحده لدادي فادي
أو رنه لمامي أولى
تلاقي نفسك في أمن دوله
ماتش القفيان كان كام جوله؟؟
يااه
ما كانش غير جولتين
يلا بقى .. ادوك سماح
و شفيقه بتطلب ايد صلاح
بيقولوا انه ما وافقش
بيحب واحدة اسمها صباح
لا تعبت ولا حترتاح
سداح مداح
اهه جه وراح
و لا رجعشي
عاملكم حلة محشي
و اكلة كوارع
محشي فزدق و مهلبيه
براحه عليا
شويه شويه
يا عالم يا مفتريه
هي السعاده كشك و انتوا البلديه؟؟
و لا انا موقوف لمعاداة الساميه؟؟
و الله ولا أعرفها
لا ساميه ولا أخوها
و لا حتى مرات أبوها
مش تبعي اللي كهربوها
و لا أعرف اللي ضربوها
ليه اعدام يا باشا؟؟
ده انت أطعم من حتة البغاشا
طب أدي دليل برائتي
روح بيتنا
و بص ع الشاشه
حتلاقي تهييسة
لا ليها معنى و لا هدف
بس قلبي على كتابتها اتلهف
بمناسبه ايه؟؟
معقوله مش عارف يا بيه!!؟؟
بمناسبة ان ده الموضوع
المزروع الملطوع البتاتوع
أبو نفس مقطوع
حامي العلم
مكتوب من غير قلم
صاحب الرقم
100

21.12.07

عيّد يعيّد فهو معيّد!!! لمحات عيدية















قليلة هى ايام العيد التى اقرر فيها دخول السينما فيها....... وذلك ليس لشىء ولكن بسبب هذا المنظر الفظيع




ولكن المهم انى دخلت وطبعا حتفتكروا انى دخلت فيلم حين ميسرة او فيلم هى فوضى.........مش عارف اية القاذورات اللى فى دماغكم دية؟؟؟؟ المهم بخيّب توقعاتكم وبقول انى دخلت فيلم الجزيرة........... بجد بجد فيلم جامد ويحمل فكرة....... وبطبيعتى اما بخش اى فيلم ما بيهمنيش اوى كمية الاكشن اللى فيه.......بس بتهمنى اوى الفكرة وبنظرتى المتواضعة اسمحوا لى أبدى وجهة نظرى فى الفيلم




انا مش حلتّ واعجن فيه..... بس حتكلم عن لمحات سريعة عجبتنى فى الفيلم...... اول لمحة ان الفيلم ماشى فى صراع بين المبدأ الميكيافيللى الشهير بان الغاية تبرر الوسيلة..... وان انت ممكن تعمل اى حاجة عشان توصل للى انت عاوزه..... ودة متمثل فى العميد رشدى-خالد الصاوى- واللواء المتفاعد - عبد الرحمن ابو زهرة-اللى خبرتهم فى الصعيد جامدة وهما اللى كانوا السبب فى ضخامة وكبر نفوذ وتجبر منصور حفنى تاجر المخدرات والسلاح- احمد السقا- الذى وجد نفسه فجأة مطالبا بأن يحافظ على امبراطورية الشر التى تركها له والده حفنى الكبير-محمود ياسين-....... المهم انهما كانا السبب فى تجبره حيث انهما كانا يتركانه يمارس نشاطه المشبوه فى الجزيرة فى مقابل قيامه بتسليمهم الارهابيين الذين كانوا يختبئون فى الصعيد وقتها........على الجانب الاخر من الصراع هناك الضابط الشاب طارق - الممثل الاسمر محمود عبد المغنى-الذى يرفض هذا المبدأ ويدخل فى صراع مع العميد رشدى الا انه لايستطيع فضحه بسبب تورط والده اللواء المتقاعد فى هذا الأمر...........


ويصل الحوار الى قمته حين يكتشف طارق ذلك........ فيذهب لرشدى ويقول له ان انت كنت السبب فى تجبر هذا الرجل..... فيرد رشدى قائلا ان اللى انا عملته دة قمة الصح....... من عشر سنين لو طلّع عسكرى واحد راسه بره مدرعته يبقى كان حكم على نفسه بالاعدام....... احنا بقى تعاونّا معاه وخلصنا من الارهابيين.....ما بقاش فيه الا هوة...... نفس نظرية صاعق الناموس..... دلوقتى الجزيرة فيها عدد كبير من مجرمى الصعيد ..... نقوم لما نهجم - وضم اصابع يده- ويذهب طارق الى والده ويقول له والده نفس الكلام بس بطريقة اخرى قائلا........ انت عارف يا طارق يا ابنى..... انا مرتاح جدا وحاسس ان اللى انا عملته دة كان صح.... ومرتاح انى حقابل رب كريم..... ومش خايف...... فنظر اليه ابنه طارق - فى اقوى مشاهد الفيلم- قائلا:" انا ابنك وبقولك ان انتا دلوقتى لازم تخاف" !!


تانى لمحة هى ان كتير من الناس عاملين زى الأبواق بيزعقوا وخلاص من غير ما بيعملوا اللى بيعملوه دة او منطق التناقض اللى بنشوفه فى حياتنا...... تلاقى الراجل من دول راكب جنبك العرببية يفضل يشتم فى الحكومة والحى وان هما ما بيشوفوش شغلهم فى نظافة الشوارع..... وبعد حبة تلاقيه راح مطلع علبة السجاير الفاضية راح راميها فى الشارع!!!!! وهذا المنطق يظهر واضحا فى الفيلم فى جملة خالد الصاوى ان بتوع حقوق الانسان والناس اللى بيتكلموا كتير فى التعذيب...... اول ما الشغالة تسرق حاجة من عندهم يودوها القسم..... ويقولوا للضابط اعمل معاها اى حاجة بس الحاجة تطلع!!!!


تالت لمحة هو منطق التبرير الانسانى......كل واحد شايف نفسه الصح لأ واية بيبرر لنفسه اى حاجة حتى لو كان اللى بيعمله غلط وستين غلط........ فكما رأينا الضابط رشدى بيبرر اللى بيعمله..... وحفنى الكبير بييرر اللى بيعملوه لابنه منصور بانه احنا لو بعنا الافيون تبقى تجار مخدرات ولو اتباع فى الصيدليات يبقى دوا...... وان احنا لو بعنا كام حتة سلاح نبقى تجار سلاح...... ولو تاجرت فية بكترة تبقى وزير!!!!!


رابع لمحة هو انى اعيب على المخرج شريف عرفة احساس من يتفرج على الفيلم بطغيان المبدأ الميكيافيللى..... واحساس المتفرج بانتصار الفيلم لهذا المبدأ


خامس لمحة هى ذلك اليقين الدامغ فى قلب تاجر المخدرات بان فيه حساب وفيه اخرة.....وبيبان دة فى كلام حفنى الكبير اللى بيوصّى ابنه وبيقوله ان اللى زيّنا جنتهم فى الدنيا.... بعد الموت ما لهمش جنة......وبعد سنين يتكرر الموقف لكن بين منصور- احمد السقا- وابنه الصغير...... اما كان بيزور مراته فى المقابر وراح حاطط وردة عليه فسأله ابنه الصغير ..... فقاله بيقولوا انها بتخفف العذاب ..... قاله وماما مش عند ربنا هو حيعذبها ليه؟..... قاله لا امك فى الجنة يا حبيبى...... امال لو امك لو مدخلتش الجنة مين اللى حيخشها انا؟؟؟؟ فيسأل الابن لية هو انت يا بابا مش حتخش الجنة؟ قاله..... أنا؟؟؟؟ ما افتكرش بس لو دخلتها حبقى بازور امك!!!!


سادس لمحة هو انى نسيت اعيد عليكم..... كل سنة وانتم طيبين.... معلش متأخرة دى........ بي انتوا عارفين بقى الواحد عقبال ما يفوق من صدمة اللحمة..... اصل عقبال عندكم الاربع ايام لحمة........اشى مقلى واشى برام معمر واشى مشوى واشي فتّة...... اصلنا ما بنشوفش شكلها تانى بعد العيد..... والله السنة دى وش المدونة حلو عليا...... اكتر سنة اخدت فيها عيدية..... اشى خمسينات على ميات..... ولا بلاش اصل المهيس الاكبر ارّه دكر......يا ناس يا أرّ كغاية شر!!!! و.... وعيد سعيد

14.12.07

مرقوع مؤقتا من الخدمة

لأشد ما يؤسفني ان أقول أني مرفوع مؤقتا من الخدمة حتى بداية شهر فبراير و أنه لأصعب علي ان اقول انه يؤسفني اكثر إنخفاض مستوى التهيس في المدونة إلى هذا الحد
ما علينا انا سايب ورايا أربع مهيسين كل واحد منهم يشيل مدونة لوحدة بس ياريت يكون التهيس راقي مش زي آخر بوستين
وينهي كلامي سلامي يطوف على السامعين
المهيس الأكبر

11.12.07

المواطن سيد المطحون

الراجل رمي طوبة ابنه
قام ابنه رماه بالطوبة
و مطرشق من جنابه بسبب بنته
اللي علي وش جواز و مخطوبة
و مراته طول النهار هات و هات
هرت بدنه م الطلبات
و بسببها أدوية الضغط و السكر و الجلطات
بقت مطلوبة
الراجل قرفان و مزنوق
متبهدل و مخنوق
مدروخ و مش عارف يفوق
تجيله الفلوس
يقولها سلامات
و يودعها بالشوق و الآهات

و نيجي ع الواد
سلامتها خلفة الولاد
الواد مضيع تلات موبايلات
و لزوم القيافة جاب واحد جديد
و متكلم بشيء و شويات
شحط طول بعرض، وديان و مرتفعات
و يمد إيده: "إيدك علي تمن المكالمات
و القمصان و البنطلونات
و الجزم و الشرابات
و الكوتشيات
و لو معندكش مانع، تمن السجاير و الولاعات"
"امش انجر من قدامي يا هلفوت
يا ابن الشحات"

طب نيجي ع البنات
يا مراره سكر النبات
البت يوماتي مع خطيبها
اللي هو مفروض راجل
الدون
بيصرف من جيبها
و البت قال إيه ولهانة
يخيبها
تتمحلس و تتمحك
و تبوس و تجندل
"بابا
إيدك علي تمن العزومات
و الأكل و المشروبات
و الخروجات
و تذاكر السينمات"
"يا بت الهبلة
كنت خلفتك أنت و اللطع ده
شبه اللي راضعين مغات ؟"

و بعدين أم العيال
تتزربن تخليها انقلابات
و تحول البيت ساحة معركة و صدامات
و هو يزعق و هي تزعق
و طاخ طيخ طوخ
و هاتك يا لكميات
و شخط و نطر
و نرفزة و بونيّات
و يوم ما يتصافوا
هاتك يا طلبات
"عاوزين سكر و فول
و لبن و بيض
و مسحوق غسيل
و جبنة مثلثات
و ما تنساش فاتورة التليفون
و الميه
و الكهربة
و تمن الكام بلوزة و الجيبات
و لو اتفضل معاك فلوس
هات بيهم فلفل أسود و ملح و شوية بهارات"
و لأن كل اللي فات
زيادة
و الطبر ما عادش ناف
كالعادة
الراجل من سكات
طق من جنابه
و مات .. !

7.12.07

شفشــــــــق

لما اتهز شفشق المحبة راح مدلدق
على قلب الواد و بله جرى على حبيبه قاله
بحبك و مجنني انك مش فاهمني
لما باسلم عليك عنيا بتحكي لعنيك
انك أجمل ما شافوا عليك مني بيخافوا
نفسي تعيش ليا ولا أنت حاسس بيا
باتوه كتير ف ملامحك واما بتغلط باصالحك
و ان يوم غلطت تاني أو تالت برضه تلقاني
حنين عليك باطبطب لا حاقرص ولا حاضرب
حتقولي ليه ؟؟ عشانه قلبي هواك سلطانه

6.12.07

خير يا ولاد خير!!!!

معايا ليك فرصة ذهبية ممكن تخش بيها الجنة...... اى والله ذهبية...... دة مش كلامى دة كلام جدك النبى ( صلى الله عليه وسلم) .... حينما قال أن الدال على الخير كفاعله...... ومعايا النهاردة خير انما اية.... موز موز يعنى......بص يا سيدى الموضوع وما فيه.... ان الجزء التانى من برنامج الجنة فى بيوتنا بتاع عمرو خالد..... حيبدأ الجمعة الجاية دى( 7-12) ..... والجزء دة جامد اوى اجمد من الجزء الاولانى...... فهو حيناقش مشاكل الشباب وطرق حلولها...... وبغض النظر عن تقييمك لعمرو خالد نفسه وانك بتحبه او ما بتحبوش..... فانت مؤكد حتستفيد........ واللى بيعجبنى فى عمرو خالد شخصيا اسلوبه الواقعى جدا والعملى جدا جدا...... حتقوللى هو الساعة كام؟؟؟؟؟؟حقولك هو الساعة9 ونص على قناة الرسالة والمحور........حتقوللى ماشى ومطلوب منى اية دلوقتى؟؟؟؟ حقولك مطلوب منك حاجتين: اول حاجة تفضى نص ساعة فى الاسبوع وتتفرج على البرنامج_ يوم الجمعة الجاية متنساش_ تانى حاجة انك تبلغ 5 بالبرنامج....... وياريت يكونوا زمايلك.... عشان البرنامج للشباب خصوصا.... اما عن طريق رسائل الموبايل... او الماسينجر..... او اورال..... اى حاجة المهم توصلهم..... ويا بختك يا عم مبروك الثواب والخير مقدما .....
تنويه: كل اللى حيعمل كدة..... يخش بس يكتب( اوكى) ماشى...... ماشى

احتجاب!!!!

سألونى ناس كتير عن التدوينة الفاضيةاللى انا عملتها( تلاقيها بعد تدوينة مصر بتهيس معانا) على طول...... فكرونى بهزر ...... أو كانت غلطة ..... بس أنا دلوقتى أنا حقولكم السبب ...... السبب أن انا زهقت من كتر الحاجات اللى بنكتبها(ومع جودتها) محدش بيعلق عليها........ زهقت من التصويت اللى اول ما اتعمل افتكرت 500 واحد حيخشوا يلطموا ويصوتوا....... بس للأسف لقيت 14 واحد بس
مصوتين ..... منهم6 مهيسين..... واكيد منهم المصرى الجديد..... والصباغ...... كدة 8..... يعنى الناس الجداد اللى صوتوا يعملوا بتاع 6
غطينى وصوتى يامة..... ودة يناقض اللى مكتوب برة على العداد 900 واحد ...... انا عارف انك مش مفبركه يا عبد..... مش عشان حاجة..... بس عشان هوة مينفعش يتفبرك......... زهقت من انقطاع المهيس الاكبر والمجنون عن التهييس..... وكانها( اسف) مزراب الناس تخش وتطلع من غير احم ولا دستور ومن غير أى احساس بالمسئولية...... فانفعلت داخليا وققرت اعمل حاجة..... فقررت ان اعترض...... فكان ما كان

مصر بتهيس معانا - 2





المفرض إن كلوت بك ده كان الطبيب الخاص لمحمد علي و اسمه بالفرنسية Claude .. نفسي أعرف اللي كتب اسم الشارع بالإنجليزي كتبه كده ليه ؟


5.12.07

التفكير العبقرى!!!

تنويه: بما انى دلوقتى بأذاكر ومقروف فى عيشتى........ ومش طالبة معايا خالص ابداع..........قلت لازم تطاعوا على اللى بيطلع عليه شخصى الكريم( دة من باب التواضع) ...... فنقلت المقال الجميل دة...... ما يجيش بقة حد يقوللى فين ابداعاتك.... ما قلنا بنذاكر..... حتى ممكن تقول من باب التلاحم......وحتلاحظ التدوينة دى مناسبة للفترة والحالة النفسية اللى انا فيها.... و.... واسيبكم تقروا


حتى لو لم تكن عبقرياً، يمكنك استخدام الاستراتيجيات ذاتها التي استخدمها أرسطو وأنشتاين لتسخير قوى عقلك وتفكيرك الإبداعي لإدارة مستقبلك بشكل أفضل. إن الاستراتيجيات الثماني التالية تشجعك للتفكير بشكل فاعل من أجل التوصل إلى حلول للمشاكل.. وهذه الاستراتيجيات شائعة بالنسبة لأساليب تفكير العباقرة المبدعين في مجال العلوم والفنون على مر التاريخ .
انظر إلى المشاكل بطرق عديدة ومختلفة وجد جوانب جديدة لم يتطرق إليها أحد.. أو لم يعلن عنها أحدلقد رأى ليوناردو ديفنتشي أنك إذا أردت اكتساب المعرفة عن مضمون مشكلة ما، فإنه عليك أن تبدأ من خلال التعلم حول كيفية إعادة هيكلة هذه المشكلة بطرق عديدة ومختلفة.. لقد شعر أن الطريقة الأولى في النظر إلى المشكلة، تكون غير موضوعية بشكل كبير.. ففي كثير من الأحيان نجد أن ذات المشكلة تعاد هيكلتها، وتصبح مشكلة جديدة
استعمل الصيغ التصويريةعندما كان أينشتاين يفكر في حل مشكلة ما ، فقد كان يجد أنه من الضروري أن يصيغ موضوعه بأكبر عدد من الطرق، بما في ذلك استخدام الرسم البياني.. وفي النهاية يقدم حلولاً مصورة دون حاجة لاستخدام أرقام وكلمات لم تلعب دوراً ذا أهمية في عملية التفكير لديه
أنتجالإنتاجية صفة مميزة للعبقري ، لقد سجل توماس أديسون 1093 اختراعاً.. لقد عمل على تشجيع وضمان استمرار الإنتاجية من خلال تحديد حصص معينة أو عدد معين من الأفكار التي يجب عليه وعلى الفريق الذي يعاونه أن يأتوا بها.. في دراسة قام بها دين كيث سيمونتون من جامعة كاليفورنيا في ديفيز، شملت 2036 عالماً عبر التاريخ ، وجد فيها أن أعظم العلماء هم ليسوا الذي ينتجون الأعمال الجيدة فحسب بل الكثير من الأعمال السيئة أيضاً.. إن هؤلاء العلماء لم يكونوا يخافون الفشل أو إنتاج أعمال متوسطة الجودة وذلك على طريق الوصول إلى تحقيق الأعمال الممتازة
اصنع مجموعات جديدةإمزج وأعد تجميع الأفكار، والصور، واحصل منها على مجموعات أو تشكيلات مختلفة بغض النظر عن غرابتها أو خروجها عن المألوفإن قوانين الوراثة التي يقوم على أساسها علم الجينات الحديث، جاء بها القس النمساوي جريغور منديل، الذي قام بالجمع ما بين علم الرياضيات وعلم الأحياء للوصول إلى مبادئ وقوانين جديدة في علم الوراثة
كوّن علاقات وأنشئ روابط بين المواضيع مهما بدت لك غير متشابهة فقد أوجد (دافينتشي) علاقة ما بين صوت الجرس وبين صوت الحجر الذي يسقط في الماء.. وقد مكنّه ذلك من الربط واستنتاج حقيقة أن الصوت ينتقل على شكل موجات.. وقد قام سامويل مورس باختراع محطات المتابعة الخاصة بإشارات التلغراف، وذلك من خلال ملاحظته لمحطات المتابعة الخاصة بالخيل
فكر بالمتضادات لقد اعتقد الفيزيائي نيلز بور أنك إذا درست شيئين متضادين فإن مستوى تفكيرك يرتفع نتيجة لذلك.. لقد أدت نظرته للضوء كجزيء وكذلك كموجة إلى توصله إلى مبدأ التكاملية.. إن تعليق الفكر أوالمنطق.. قد يسمح لعقلك بأن يخلق شكلاً جديداً
فكّر بشكل مجازي لقد اعتبر (أرسطو) أن استعمال المجاز أو الاستعارة هو من علامات العبقرية.. كما أنه اعتقد أن الشخص الذي يملك القدرة على الإحساس بأوجه التشابه ما بين حالتين منفصلتين من الكينونة، وعلى ربطهما ببعضهما، لا بد أن يكون شخصاً ذا مواهب متميزة
الاستعداد للفرصة كلما حاولنا القيام بشيء ما وفشلنا ، نلجأ إلى القيام بشيء آخر . وهذا هو المبدأ الأول للصدفة الإبداعية . إذ يمكن أن يكون الفشل مُنتجاً بمجرد عدم اعتباره شيء أو نتيجة عقيمة . إذ يجب علينا تحليل العملية ومحتوياتها ومعرفة كيفية تغييرها للوصول إلى نتائج أخرى.. وأن لا نطرح السؤال: لماذا فشلت؟بل: ما الذي قمت به؟

منقولة من موقع الأستاذ عمرو خالد

3.12.07

ملحوظة هامة و بيان خطير و اعتراف قنبلة

لأن السادة الزوار شكلهم بيهيسوا هم كمان، و احتمال ينافسونا، ولأن الأمور اتلخبطت و تداخلت عندهم، كان لازم أقول الملاحظة دي
البلوج دي يا سادة فيها خمسة في عين العدو بيكتبوا .. أصل في ناس فاكرانا كلنا شخص واحد، و مش واخدين بالهم من الحكاية دي لذا لزم التنويه
أولا عندك الدائخ - دا اللي هو أنا - و هو صاحب البلوج .. بشكل عام شخصية رخمة و دمها تقيل و شغله كله في المضروب، و أستاذ في التناحة .. أي و الله .. لو حد شافه يبقي يبلغه سلامي و إني مش عايز أشوفه تاني
بعدين عندك المهيس الأكبر .. و دا شخصية حتفكرك علي طول بالبراغيت .. طفيلي .. لزقة موت بس مهيس كبييييير .. و نسكت علشان الطيب أحسن
ثم الكائن المتبقلظ سكوبل، و ده شخصية دمها خفيف و لا يعيبه سوي نباهة ولي عهدها ببركات كليتنا الحبيبة حفظها الله .. و زي ما بيقول عن نفسه: "تلات حاجات ما افرطش فيهم .. النوم و اللعب و الأكل .."
عمك المجنون بقي ده لا يوصف بأكتر من أنه الأنتوخ المتأنتخ .. ضاربها طبنجة و لا كأنها دنيته .. و جته نيله ف حظه الاسم سعيد !
مين تاني ؟ .. كركرينا .. مش باينه له حاجه، اكمنه ما عندوش إسهال تهييسي زينا .. و أخيرًا عمك جدع حتي الثمالة .. ده أنا كنت ناوي أعدمه بس لقيت في ناس بتقرا له، قلت بلاش .. هو أينعم مابيهيسش، بس ما أقدرش أعدمه ضد رغبة الجماهير .. براءة المرة دي
دي كانت الملحوظة الهامة، أما البيان الخطير فهو الآتي
أولاً: رجاء بص علي "تهييسات سابقة" في الجنب علشان تتأكد إنك قريت كل حاجة - ده لو عندك طقطان تقرا أصلا - و مفيش حاجة فاتتك .. خمسة بيكتبوا يعني فيضانات تهييس ..
ثانيًا: سيب تعليقك أبوس إيدك .. إدينا إحساس إنك جيت و مشيت، و إن شالله تشتم، بس يبقي في نفس في المدونة يعني ..
ثالثًا: افحت المواضيع التي تعجبك، علشان غيرك يعرف بيها
رابعًا: زيارتك شرفتنا و يا ريت ترجع تاني .. !
أما الاعتراف القنبلة فهو أنك بتعترف برضاك أو غصبًا عن عينك، قريت الموضوع أو ما قريتهوش، أو إن شالله حتي ما تدخلتش من أصله .. أنت بتقر و تعترف بالآتي:
بتعترف إن إحنا جهة غير حكومية أو أهلية أو شعبية أو سياسية أو اجتماعية أو رياضية أو أرضية أو فضائية أو من الدنيا دي أصلاً .. و إن إحنا لا نستهدف الربح بأي عملة غير الدولار - و ممكن الاسترليني - و إن إحنا بنكتب و نهيس من أجل التهييس فقط لا غير، اللهم إلا إذا كان من باب السخرية و النقد اللاذع ..
و بتقر و تعترف إن أي وجه شبه بين اللي كاتبينه و أي حاجة في سيادتك ماحناش مسئولين عنها .. أنت أدري
و بتقر و تعترف إن اللي عاملين المدونة دي عاوزين ضرب النار في ميدان عام ع اللي بيعملوه
و كفاية اعترافات علي كده أحسن شكلي حاجيب لروحي الكافية

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اللي عاوز يوقع، يمضي ف التعليقات

1.12.07

لمَ ؟؟

دمعت عيناها و هي تسأله ناظرة اليه :
لـــم َ ؟؟
نظر اليها دون أن يجيب
- ان كنت لا تحبني فلم أوهمتني به حتى جعلتني أحبك ؟ لــم َ؟؟
نظر الى عينيها و ما ان رأى بريق الدموع فيهما حتى اضطرب ، أمسكته من كتفيه و قالت :لمَ ؟ هزته ، لمَ.. لمَ؟؟
و هو ينظر اليها كالتائه في كل قطعة من وجهها الملائكي و خلجاته الحزانى ، رفعت عينيها المليئتين بدموع لم تشأ ان تسقط املة أن يرد بجواب يبقي لها الأمل ، تلاقت عيناها مع عينيه .. قالها ببطء مزقه ألف مرة قدر ما مزقها : اسف
سقطت يداها من على كتفيه و انطلقت تهرول باكية و هو في مكانه يرتعش ، يتذكر و ما نسي كيف أحبها ملء قلبه و عقله ، تمنى و ليت القدر ما حقق أمانيه ، حققها و جعلها تحبه كما يحبها ليكتشف كل لحظة أنها أروع و أطهر و أصفى مما ظن و تخيل ، شعر أنه وحش و هو الذي يعرف دون سواه كل مساوئه ، وحش قد يدمر طهر هذا الملاك ، فأمسك سكينا و مزق قلبه و هو يعرض عنها ..
و كل ألم لها ما هو الا صدى لاهات ألامه ، حتى كان أن سألته هل حقا أحبها ؟؟ لم يكن يستطيع أن يقول لا .. كان فوق قدرته
ارتعش و هو يذكر الدموع في عينيها ، و لكنه يفضل أن يرى ملاكه حزينا على أن يراه بين أذرع الشيطان القابع بداخله
ارتعش و قد أخذ الهواء الذي ينقل وقع أقدامها يضيق به ، و قد ثبتت عيناه تستعيد مشهد الدموع في عينيها و هي تهزه و تقول : لمَ؟ .. تسارعت أنفاسه، كالحشرجة قال في وهن: لأنني أحبك .. أحبك ..
و مع خفوت وقع أقدامها كان قد خفت صوته .. و سقط

روش طحن!!

ذات مرة كنت جالسًا في القطار أصغي لشاب يكلم صاحبه، فلو كانت المحادثة باللغة السنسكريتية لفهمت أكثر.. لا أنكر أن أكثر هذه
التعبيرات يمكن فهمه من سياق الكلام وتعبيرات الوجه، لكن بعضها عسير فعلاًكل لغة تتطور مع الوقت، وأية مقارنة بين لغة المنفلوطي ولغة صنع الله إبراهيم تريك الفارق الهائل.. قارن بين لغة شكسبير ولغة جون جريشام مثلاً.. وحتى القواميس الإنجليزية الرصينة صارت تحوي قدراً لا بأس به من العامية وربما الشتائم
أذكر المعركة الأدبية النارية بين العقاد وميخائيل نعيمة حول لفظة تحمم التي قال الأول إنه لا وجود لها في اللغة العربية، بينما أصر ميخائيل نعيمة على أنها لفظة مفهومة لأي شخص، فلماذا نسمح لشاعر من البادية ـ والكلام لـ نعيمة ـ أن يخترع لفظة لا وجود لها، مثلما اخترع امرؤ القيس لفظة تتفل لأنها تناسب القافية والوزن وأعلن أن معناها ثعلب من الآن فصاعداً، بينما نمنع شاعراً آخر من ابتكار لفظة مثل تحمم؟
*******حتى على مستوى المحادثة، يسهل أن تجد فارقًا شاسعًا بين لغة أفلام الماضي وأفلام اليوم.. لم يعد أحد يحيي الآخر بـ سعيدة مبارك أو يصف الجو بأنه طقس في غاية البداعة.. هذه لغة تناسب الماضي الجميل حينما كان شوقي بك يذهب مع حبيبته إلى النيل ليركبا فلوكة و تعال من فضلك خدنا..وكان المراكبي مهذبًا يرد بصوت ملائكي: دي ستنا وإنت سيدنا ؛ فلم يطلب سعرًا فلكيًا ولم يخرج مطواة قرن غزال ويغتصب الفتاة أمام شوقي بكتتنازعني هنا كراهيتي ـ التي لا حيلة لي فيها ـ لهذه اللغة الجديدة التي يدور 80% منها حول معنى الاستهتار وعدم الاكتراث وأن الأمر لا يستحق. لغة فيها تحد غريب وقدر لا بأس به من الوقاحة، فأنا ما زلت مصراً على أن لفظة بيئة هي لفظة: بيئة فعلاً. وماذا عن لفظ: موزّة.. التي تعني فتاة جميلة؟.. هناك قدر من الوقاحة والاستهتار بالأنثى كأنها شيء يؤكل لا أكثر، والغريب أن الفتيات يقبلن هذه اللفظة باعتبارها مجاملة رقيقة
*******
يتنازعني هذا المقت مع إيماني بأن على جيلي ألا يفرض تحفظاته على الجيل الجديد.. لقد حورب سيد درويش عند ظهوره باعتباره شاباً لا يحترم أساطين الغناء، وحورب عبد الحليم حافظ.. واليوم يُحارب المطربون الشباب لأنهم ليسوا عبد الحليم حافظ.. كان آباؤنا يزغرون لنا حين نستعمل لفظ سكّة ـ بفتح السين ـ بمعنى الشيء التافه، واليوم لا يفهم الأب ما يقوله أولاده حتى يوبخهم عليه.. هذه هي القصة دائماً إلى يوم الدين. الشباب يبدو غريباً جامحاً بالنسبة للكهول، والكهول يبدون ماموثات متحجرة عاجزة عن التغير بالنسبة للشباب، وأحمد عدوية صار تراثاً كلاسياً راقياً بالنسبة إلى شعبولا
*******أعتقد أن النقلة الأولى الكبرى في لغة الشباب المصري كانت في السبعينات مع مسرحية مدرسة المشاغبين التي ولدت مصطلحات جديدة، بل وطريقة جديدة تماماً في المزاح. قبلها كان الناس يضحكون من أسماء مثل السناكحلي ومن كوميديا الموقف مولييرية الطابع ومن سلاح التكرار الذي تكلم عنه برجسون كثيرًا.. التكرار.. التكرار.. وحتى يصفق المشاهدون فتلتهب أكفهم. جاءت مدرسة المشاغبين بأسلوب خاص جدًا من الدعابة؛ ولمدة عشرين عامًا ظل طلبة المدارس يكررون دعاباتها التي لا تخلو من وقاحة واستهتار
النقلة الثانية هي في التسعيناتهنا يتعرض شبابنا لضغط يفوق بمراحل سُنة التغيير التي تكلمنا عنها.. الظروف القاسية التي يواجهونها، وعلامات الاستفهام التي تملأ المستقبل، ولدت فيهم تحدياً قد يتجاوز ما هو مطلوب أو صحي. إن لغتهم قد اتسعت لتحتوي عوالم الميكروباص والكمبيوتر ومترو الأنفاق والإنترنت
*******المعلومات كثيرة جدًا.. الوجوه كثيرة جدًا ...لا سبيل لاستيعاب هذا كله إلا بالسطحية والمزيد من السطحية.. كل شيء يجب أن يتم بسرعة وبلا تعمق.. وهذا يظهر بوضوح في اللغة قبل أي شيء آخرلقد تنبأ أندي وارهول – الفنان المجنون غريب الأطوار - بأنه في عام 2000 ستكون فرصة كل إنسان للشهرة ربع ساعة لا أكثر ..يمكن أن نقول إن نبوءته تحققت.. ويمكن أن نضيف إلى الشهرة أن كل معلومة.. كل رأي.. كل انفعال.. فرصته في البقاء ليختمر ربع ساعة لا أكثرأتذكر الموقف الطريف الذي حكاه د. جلال أمين عندما كان في الولايات المتحدة وضل طريقه بسيارته.. كانت هناك لافتات كثيرة جدًا تدل على كل شيء وهذه اللافتات جعلت الأمور تختلط عليه.. وهنا خطرت له فكرة غريبة: إنه كان بحاجة بالضبط إلى كم أقل من المعلومات كي يتخذ قراره !.. هذه عبارة جريئة جدًا لا يجسر على قولها إلا من هو في وزن جلال أمين.. بالفعل كم المعلومات المتدفقة على الشاب عبر الفضائيات والإنترنت وآلاف الصحف يجعله في حيرة حقيقية.. لا وقت لتكوين رأي أو استيعاب أي شيء.. في الماضي كان هناك فيلم أجنبي واحد يعرض أسبوعيًا في برنامج نادي السينما، وكنا نرتب يومنا كله من أجل ساعة العرض هذه، ونلتهم عشاءنا أمام الشاشة.. ثم يعرض الفيلم فتستوعب كل حرف منه.. يتسرب إلى كل خلية من خلاياك.. أما اليوم فمن النادر أن تستكمل الفيلم إلى منتصفه قبل أن تقلب القناة بحثًا عن متعة أسهل
*******هناك موضة جديدة أطلق عليها اسم الروشنة الدينية هي أغان دينية ملحنة بإيقاع عصري.. وترى الفيديو كليب في التلفزيون، فترى مجموعة من الشباب المتأنق أناقة الحراسات الخاصة يقف متخشبًا كأنه يحرس موكب إبراهيم بيه، وهو يردد أسماء الله الحسنى.. سرعان ما تدرك أنه لم يتسرب إلى أرواحهم مما يقولون إلا النغمات.. فقط يحركون شفاههم.. هذه أغان تم تصميمها ببراعة لسد حاجة الأفراح وذلك النشاط المصري الوليد: حفلات افتتاح المحلات الجديدة.. في مرة أخرى راقبت شابًا يرقص في ميوعة وانتشاء على أغنية شعبان عبد الرحيم فائقة الشهرة أنا بأكره إسرائيل، فساءلت نفسي: هل يعي أية كلمة من الكلمات التي يرقص على لحنها؟.. هل يفهم؟.. هل يهمه أن يكره إسرائيل أو يهيم بها حبًا؟إنها السطحية في كل شيء
*******إن لغة الروشنة طحن تعبر عن هذا كله.. وسوف تجد من يرصدها بشكل أكاديمي يومًا ما، أما في المرحلة الحالية فإنني أشكر ذلك الشاب المتحمس ياسر حماية الذي قرر جمعها في كتيب حتى لا تضيع. وذلك تحسبًا لليوم الذي يتكلم فيه أبناؤه فلا يفهم حرفًا مما يقولون. يومها تبدو عبارة مثل كله في الأمبلايظ عتيقة لها ذات رنين طقس في غاية البداعة في مسامعن
ا *******
من مدونة د. احمد خالد توفيق
تنويه: الراجل دة(د أحمد) أنا بعزه أوى أوى..... عشان كدة انا نقلتله التدوينة دى.... فمفيش مانع انك لو لقيت حاجة فكرتها عجبتك انك تنقلها مش عيب ولا حرام

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar