13.8.08

ألا هلب و اقرا

كان ابن خالتي الصغير و بالمناسبة ده داخل اعدادي بايت عندنا و سهر هو و أخويا يشوفوا فيلم الهجرة .. و الظاهر أن حماسه للغة العربية الفصحى غلبه أوي لأنهم بمجرد ما خلصوا الفيلم و جايين على الأوضة اللي أنا فيها بأقرا العربي الكويتي و باسمع مزيقا ( و ركز معايا على مزيقا دي ) م أنا أصلي ساعات بابقى اخر روقان .. سمعت صوته بيجلجل في نص الليل يقول لأخويا : هلبوا يا رجال .. أنا انصعقت في مشاعري اللغوية لما تصورت ازاي هلموا بقت هلبوا ..
كان ممكن أعدي الموضوع على أساس ان ابن خالتي بيسخن على أخر الليل و ما عندوش تايمر يفصله عند درجات الحرارة الخطرة .. لأنه تاني يوم كنا قاعدين بنشوف الناصر صلاح الدين و بعد أكتر من ساعة و نص من المشاهدة الساكنة .. فتح فمه ، و يا ريته كان خلاه مقفول لأنه سألنا سؤال قوي أوي : مش ده عمرو بن العاص ؟؟ و هكذا انفجرت أنا .. جامدة يا هيما .. و الله كانت ساعتها صاروخ .. كان ممكن أعدي الموقفين بس بما أني بقالي مدة مش باكتب رغم امتلاء نفوخي بالمواضيع .. قررت اني حناقش الموقفين ..
ايه اللي بيحصل .. الجيل اللي طالع جديد ده مش بيقرا و لا بيدور على كتاب و لا حتى اذا لقى الكتاب بيفتحه!! هو الجيل ده جاهل ولا ايه ، أنا طول عمري كنت حاسس بالتقصير قدام ربنا في حق اخواتي الصغيرين لأنهم ما يعرفوش قصص الأنبياء .. و لأن المجموعة اللي أنا قريتها و أنا صغير اختفت و اللي هي من أفضل ما كتب للأطفال .. الي كان خلافها أخضر دي و كان كاتبها عبد الحميد جودة السحار مش لاقيها .. كنت باحاول دياما أشوفلهم كتيبات صغيرة فيها قصص الأنبياء و أتحايل عليهم عشان يقروها .. لحد ما يوم لقيت اللي كنت بادور عليه .. نفس المجموعة بتاعتي و أنا صغير ، و ياه على فرحتي .. جريت جبتهم و دخلت فرحان جدا و اديتهالهم .. و كان الكلام ده من سنتين ولا حاجة .. و حتى الان لما بأقولهم و ألومهم انهم ما قروهاش ترد أختي تقوللي ما أنا قريت قصة سيدنا نوح ، و سيدنا اللي اسمه ..و ما تفتكرش .. طب ده أنا كان لازم كا يوم قبل ما أنام و أنا صغير أقرا المجموعة كلها لدرجة اني كنت حفظت الايات اللي كانوا بيستشهدوا بيها في القصة .. و لحد دلوقتي بافتكر قصة سمعتها ان مجموعة كانوا بيتكلموا في الترام و وصلوا لمرحلة الحوار الديني و اذا بواحدة بتسأل هو في نبي اسمه سليمان؟؟!
دايما برضه باحاول أجيب العربي الكويتي زي ما أنا قلت و ان كنت مش دايما بأقراها لكن ساعات لما بلاقيش حاجة أعملها باخد كام عدد على بعض و أقراهم .. و كنت سعيد قوي لما لقيت العربي الصغير دي و قلت اهي حاجة رخيصة و كويسة و بنت ناس و تخلي العيال يقروا .. و اشتريتها .. و يومها فكرت أقراها و بقيت كل مرة أجيبها و لازم أقراها و عمري ما شفت حد من أخواتي ماسكها .. لحد من كام يوم ابن خالتي هيما برضه قالي ما عندكش قصص .. و لأن مجموعة ميكي اللي عندي منفية الي بيت جدو ، طلعتله عددين من مجلة العربي الصغير من مكتبتي الصغيرة اللي فوق المكتب ، الواد قرا و انبسط و بعديها بكام يوم بقيت أختي الصغيرة بتقرا في واحدة و بعدين بتقوللي .. دي جميلة أوي ، في تاني ؟؟ كدت أطير فرحا و قلتلها حتلاقي كتيير في المكتبة ، و لكني لك اراها أبدا تذهب لتحضرهم أو تقرأ فيهم .. ده كسل ولا كبر دماغك و لا ايه ؟؟ مش عارف بس الأكيد اننا بنبني جيل جاهل بكل معاني الكلمة .. دي أول مشكلة .. أما بقى اللي منرفزني أكتر ان حتى اللي بيقروا و يكتبوا و اللي هما مثقفين عندهم حالات عجيبة .. عندك مثلا .. ليه بيصروا يعربوا الكلمات تعريبات غريبة .. فنلاقي انهم بيترجموا group لكلمة " قروب" و ايه اللي قربها ولا بعدها بس .. لما العربي ناقح عليك أوي كده ترجمها مجموعة ، فريق .. أي كلمة ياخي .. و كذلك blog تلاقيهم يكتبوها " بلوق" و بصراحة أنا باكره الكلمة دي لأني باتخيل واحد عنده زغطة و ماشي يقول بلوق بلوق .. ايه يا جماعة ماهي عندك ليها ترجمة محترمة اسمه مدونة .. ما انت يا تقولها عربي يا تقوله انجليزي لكن ما تقعدش تفنن .. و الا كرة القدم تبقى سوققر و الموسيقى تبقى مزيقا و هلم جرا .. مش فاهم ليه أو ايه أو عشات ايه بس الوضع ما يريحش ، و اذا كنا ضحكنا على نكتة المدير اللي نادى و كرم الطالب علي حسن سلووكة .. و اذا كان استاذ العربي بتاعنا لما حكالنا ، حكالنا بتأثر عن الولد اللي سأله سؤال فالولد جاوب كويس فمن كتر اعجابه بالأجابة قاله مادحا : لا فض فوك .. الواد رد عليه و قاله : أهه انت !
معلش اعذروني كانوا كام ملاحظة حازقينني و زانقينني كده ع الماشي و تنبأ بالوضع الجاي .. عشان ما تستغربش أما يعملوا فيلم عن أيام الجاهلية و تلاقي البطل شفلحة بيقول : ألا هلبوا بنا يا رجال البلوقات لنذهب الى المسرح فنسمع بعض المزيقا ، و سحقا لأي قروب تريد جعل حياتنا هيلا ًَ

بقلم .. واحد حب يحكي





هناك 15 تعليقًا:

Unknown يقول...

حبيب دماغى.... بتونس بيك وانت معايا.... والله واحشانى مواضيعك المطرقعة دى...... أما يخصوص موضوعك دة فانت - فى رأيى - وقعت فى كذا خطأ الاولانى انك صنفت جيل قريبك الصغير على انه جيل تانى.... مع انك منتمى لنفس الجيل- الجيل بيتغير كل 40 سنة- فحسستنى انك جدو سكوبل مش سكوبل اللذيذ اللى لسة طالب فى تالتلة كلية

Unknown يقول...

الحاجة التانية يا سيدى ظلمتهم اوى ..
ودة لأننا فعلا مقصرين فى حقهم ..... انا فامر وانا صغير ماما جابتلى قصص الانبياء بالألوان وكانت ظريفة خالص ...... سبتها وما قريتهاش لأننا حسيت ان هى فرض عليا ...... توجهت على طول لقصص رجل المستحيل والملف اللى كان أخويا الكبير مدمنهم.......... بعد كدة الموضوع عجبنى أوى فقررت انىاقرأ قصص الانبياء اللى جبتهالى امى ...... وهكذا لقيتها لذيذة برضه وما كنتش بأنام الاعليها..... وهلم جرّا ..... وأتعشم ان انا حاليا قارىء مقبول...... الخلاصة ان مفيش جين اسمه حب القراءة...... وان دة تعود.... قيمة تكتسب فى الصغر زيها وى الصدق أوالكذب أو الامانة

Unknown يقول...

كلامك دة فكرنى بماما أما نكون بنتفرج فى التليفزيون مع بعض ,نلاقى مثلا الريس بيكرم حفظة القران الصغار.... أو مثلا بطل أوليمبى بيتكرم.... تقوم قايلالى شايف شايف النماذج اللى تفرح ..... أقولعا شا يف اية ..... قولوا لنفسكم -فى سرى طبعا- انتم اللى المفروض ترشدونى للحاجات دى من وانا صغير.....

Unknown يقول...

نهايته يل سيد سكوبل .... ممكن تاخد فى الموضوع دة خطوات عملية رائعة أخوك جربها ....... أنا فاكر مثلا انى قبل كدة شرحتل لولاد عمتى غزوة بدر بالصلصال.... الموضوع كان ظريف خالص وجديد ..... حبوها اوى وبدأوا يقروا عنها....... ابتكرلهم افكار جديدة فى الاول وبعدين هما حيحبوا الموضوع ..... التربية بالنموذج من أعظم أنواع التربية..... امسك كتاب لذيذ واقعد اقراه قدامهم وتظاهر انك مستمتع ....... وتذكر انك عشان تطلّع واحد نسخة منك فدة ..... مستحيل

اسسسسسسسسسسسف للاطااااااااااالة

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

ولا اطاله ولا حاجة ده انا على كده ردودي معلقات .. بص يا مان .. مرة و أنا طفل لقيت اختي اشترت قصة من مهرجان القراءة للجميع .. أنا جربت أقرا ، و يمكن بعد كده ما فيش قصة نزلوها ما جبتهاش ، عشان كده أنا مش مقصر .. أنا باجيب القصص ، و جبت قصص الأنبياء و بافكرهم ، بس هما مش فاضيين لكده .. انت فاهمني ده جيل اهتماماته مختلفة .. و أنا يعني قولتلهم ما تقروش .. ما عندهم كل حاجة من أول ميكي لحد كتب في الطبخ .. أنا ماحدش علمني أقرا ، أنا شفت مرةواحد بيقرا قلدته .. و أما حبيتها أنا سعيت وراها .. لكن لو لاحظت في قصة أختي انها كانت مستمعة و مبسوطة و سألت على أعداد تانية بس فجأة هبط الحماس .. مع اني في سنها كنت باقرا مترجمات منها تشارلز ديكنز و اللي هي عظيمة بس بالتاكيد ليست أكثر مرحا و جذبا للأطفال من العربي الصغير ...
ايوه هو مش جين .. لكن الجيل ده .. أو عشان ما تزعلش الأطفال اليومين دول كسلانين يقروا و يعملوا أي حاجة .. هي قيمة تكتسب بس بالله عليك قوللي حاكسبهالهم ازاي دي .. اسلسلهم في كتب لحد ما يقروها .. أكتر مما طول النهار احكيلهم اني كنت بقرا كتير و ان هو ده اللي خلاني أعرف أكتب شبه مقبول .. أعمل ايه ..

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

برضه المشكلة اللي أهالينا بيقعوا فيها انهم عايزينا نبقى ميه ميه ف يكل حاجة .. عبقرية في التعليم .. ما يمنعش تبقى دكتةر مهندس عالم ذرة و عميد الفنانين التشكيلين بالمرة .. انت فاهمني .. بص .. تلاقيهم عايزينك ناجح جدا في التعليم ، و رياضي ممتاز .. و حس فني .. عايزينك تبقى خجول و في نفس الوقت مقطع السمكة و ديلها .. بص أنا حاديك مثال .. أنا مثلا مضرب عن البنات و حواراتهم .. أهلي يمتدحوا فيا الادب .. أخويا الصغير ميال للأمور دي حبة و ما شاء الله عليه دنجوان .. و برضه يقعدوا مبسوطين و يضحكوا على ان كل البنات معجبين بيه .. قوللي بقى .. مين الكويس .. أنا ولا هو؟؟ أنا باكلمك على ان الهل عايزين عيل منين ما يحبوايتفشخروا بيه ينفع .. و ده ما بيحصلش لذا نحن دايما في نظرهممش مقدرن النعمة اللي احنا فيها و انهم كانوا على ايامهم الكهربا بالساغوات مش الكياو على أيامنا و انهم كافحوا و فعلو المستحيل و انهم لو اتوفرلهم اللي اتوفرلنا كانوا بقوا رؤساء دول عظمي و علماء و أقاموا امبراطورية عربية .. انت فاهمني .. ؟؟

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

يا ابني فكرة الصلصال دي رهيبة .. لكن برضه .. أنا ماحدش صلصلي جول فيرن و هيمنجواي عشان أقرا .. أنا مش عايزهم يبوا زيي .. جايز أنا تميزت في القراية هما في الرياضة .. بس ما يمنعش يقروا على الأقل أقل القليل .. أنا مش طالب أقوم من النوم ألاقي أخويا جايب المعلقات و قاعد بيكمل النقص و يصحح فيها المعوج .. أنا طالب ان أخويا اللي عنده 14 سنه يعرف ان في نبي اسمه يونس و أخر اسمه ادريس .. ان في مخلوق مسك قلم و كتب اسمه ديكنز .. طالب انه اما ييجي يكتب موضوع تعبير يكون عنجه قوة لغوية مش يبدألي " مما لا شك فيه أن لورق الكرنب أهمية عظيمة في صنع المحاشي .." فاهمني .. أنا عايز منه الحد الأدنى مش الابداع .. و بعدين يا راجل انت مش ناوي تكتب و تنورنا ولاايه؟؟

و لك كل التحيات

غير معرف يقول...

يا نهار أبيض ..
معلقات في الرد علي معلقات !


بصوا يا جماعة .. مشكلة الأجيال الجديدة اللي بتطلع، و إحنا أخدنا لحسة محترمة من الحكاية دية، هي إن المعرفة بقت سهلة .. ادخل علي جوجل و اكتب أي حاجة ف أي حتة و عيش .. طب تقرا ليه بقي ؟

الحاجة التانية إنك ما تحاولش تعظم ف نفسك و أنا كنت بنفرا و كنت و كنت .. كلنا بنقع ف الغلط ده، و ده مع الأسف بيدي العيل شعور إنك بتحتقره لأنه مش زيك .. و خصوصًا لما تيجي بلهجة لوم و عتاب ..

العيل مش حيقرا غير لما يحس إنه فعلا محتاج القراءة .. العملية مش تعود و مش إجبار .. دي زي شمعة إشعال ذاتي .. يا تنور لوحدها و تفضل طول العمر منورة، يا إما لو بالطبل البلدي ما هي فالحة ..

غير معرف يقول...

ملحوظة علي جنب يا سيد سكوبل .. موضوع قوقل و بلوق و قروب ده علي فكرة مسالة لغوية معضلة و عويصة و تافهة في الوقت ذاته ..

اللي بيترجموا الترجمة الغبية بيقولك أصل مفيش جيم - بدون تعطيش - و كلها جيم معطشة .. و بالتالي أقرب حرف للجيم غير المعطشة هي الغين - عند الشوام - و القاف - عند الخليجيين - ..

اللي أنا مستغرب له فعلاً: و إيه المشكلة لما تضيفوا الصوت ده للأصوات اللي الناس ممكن تنطقها ؟
غريبة !

Karkarina يقول...

يابني انت و هوا الكيبورد حروفه أكيد اتمسحت من كتر الكتابة ده...أولا طبعا انتم عارفين ان موضوع الكتابة عندي نص كم أو تعبان يعني و ده موضوع خالص من زمان..ثانيا بالنسبة لموضوع القراءة ده أنا رأيي من رأي الجدع ده مشكلة جيل بس لو تلاحظوا أساسا ان كل الأجيال فيها نسبة ناس بتحب تقرأ ونسبة لأ و علي طول نسبة الناس اللي ما بتحبش أكتر والا كان كل الناس طلعوا علماء بس المشكلة ان النسبة ده عمالة تزيد جيل ورا جيللحد ما وصلت للي وصلناله ده...ثالثا أحد حلول المشكلة فكرة الجدع بس مش الصلصال لأن مش كل الناس موهوبة فيه زيه لكن ممكن نحببهم بطريق غير مباشر للقراءة زي أفلام الكرتون أو يسمع القصص من شيوخ أو دعاة مثلا وبعدين ربنا يسهل ويحاول يقرا..يعني ده أحد الحلول اللي فكرت دماغي المتواضعة فيها...وسلامي للجميع أنا عارف اني مقصر معاكم بس والله ظروف والله المستعان

Karkarina يقول...

آه نسيت!!!بجد أنا مش عارف أقولك ايه يا عم الدائخ علي قصة السيف ده قصة بجد مالهاش حل خيالك فيها جامد جدا أنا كنت ناسي خالص انها عندي لكن أول ما قريت الجزء التالت علي النت افتكرت و ما استحملتش أستني لحد ما تكتب الجزء الرابع دورت عليها لحد ما لقيتها و قمت مخلصها بجد ربنا يحميلك دماغك القصصية و ده و تمتعنا كمان و كمان

Khadieja Eshra يقول...

اسفة انى متاخرة فى التعليق
على فكرة انت بتتكلم صح جدا بس انا عايزة اقولك حاجة انا و اخويا الكبير تقدر تقول علينا كده دود قراية اخويا الصغير بقى عدوك ولا يطيق يشوف كتاب فما بالك بقى لو قلناله يقراه بتطلع عينينا على ما يقرى منه صفحتين تلاتة على بعض اما بقى اخر العنقود اختى الصغيرة فطالعالى بس هى بدات تقرا قبل منى بشوية كنت دايما بشرحلها الدروس بتاعتى على انها قصص او اديلها معلومة و ابدا ابسطهالها و مع ان كان برضه قدامها النت و الكمبيوتر و كل الحاجات دى الا انها حبت القراية بطريقة فظيعة صدقنى انا كنت بذاكر مرة وانا ف ثانوى رياضة و هى جت قعدت قدامى تشوفنى بعمل ايه و كنت بذاكر تباديل و توافيق فسالتنى انتى بتحليهم ازاى فشرحتلها الموضوع ببساطة شديدة و مش هتصدقنى لو قلتلك انها مسكت الكتاب و بدات تحل معايا فيها و طلع تقريبا حلها كله صح"على فكرة اختى دلوقتى ف سنة سادسة ابتدائى و الكلام ده من سنتين تقريبا يعنى كانت فى حدود تالتة او رابعة"صدقنى لو انت فضيت من وقتك نص ساعة بس كل يوم و قعدت انت تحكيلهم قصص الانبياء هيحبوها و هيطلبوا يقروها من نفسهم احتمال كبير تتخانق معاهم على الكتب بعد كده
بص يا سكوبل انت الموهبة الابداعية عندك عالية قوى فصدقنى لو قعدت معاهم و حكيتلهم القصص باسلوبك هيحبوها قوى و خليك فاكر ان انت اكيد مامتك كانت بتحكيلك حواديت كتير زمان لما كنت قدهم

Khadieja Eshra يقول...

فكرة كمان يا سكوبل حاول تجيب قصة و تطلب منهم يقروها و يقولولك رايهم فيها
اختك الصغيرة مثلا اكيد بتحب تتفرج على كارتون كتير و اكيد اكيد بتحب الاميرات يعنى حاول تجيبلها قصة منهم "فيه مجلة بنات بتطلع اسمها اميرات على فكرة و بتتباع بخمسة جنيه بس مش حكاية يعنى لو جبتلها عدد هدية هتفرح بيه قوى و مش بعيد يكون بداية حبها للقراية"جرب و قوللى ايه اللى حصل

Khadieja Eshra يقول...

على فكرة المساله معاهم مش مسالة كسل انا اختى دلوقتى لما بنيجى هنا اسكندرية بتبقى فسحتها الوحيدة اللى بتتبسط فيها جدا هى مكتبة الاسكندرية بتطلع تقعد فى قسم الاطفال و مترضاش تمشى غير و المكتبة بتقفل ده بيبقى هاين عليها تقوللهم اقفلوا عليا

Khadieja Eshra يقول...

طولت عليك و اسفة تانى على التاخير

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar