21.11.07

لا للادمـــــان

أدمنت هواك و سؤالي
أحشيش أنت أم بانجو
أصوتك جاز أم راب
أم هو من ضرب التانجو
عذب كالعزف على العود
من يسمعه لن ينجو
و العين بياضها لبن
و سوادها كأهل الكونجو
**************
ان كنت حشيش فزيديني
لفا في سيجاره فسيجاره
ياحشيشة أنا فحمة حبي
كادت أن تضحي مناره
أم بانجو ، قد جعل البانجو
أهل الأنس منه حيارى
مشعشعهم و الضحك الماجن
على تلك الشعشعة اماره
*************
عززت علي بلقاء
وأنا فيك و بك صب
لم كلما زدت الحب
اذا سعر الصنف يربو
ام كما قال اهل الحب
لما له المثل ضربوا
أنت بوليس ، هن لصوص
كلما زدت قربا هربوا
************
عفوا؛ أنا لست كغيري
لن أقبل أن فيك أعاني
سأعالج هواك و علاجي
في مستشفى النسيان
لا لم أتغير لطول ما
ذقت من حرمان
أنا رجل يوما قد قرأ
لافتة "لا للادمان" جميع حقوق الطبع محفوظة





هناك 10 تعليقات:

3ala asm masr يقول...

جامده جدا والله جامده أخر حاجه بس ياريت تشيل
word verification
من التعليقات عشان بتزهق اوى
سلاموز

عبدالرحمن كمال يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
عبدالرحمن كمال يقول...

الشاعر الكبير أحمد حبيبة يتألق ويتمختر ويسجل هدفا من العيار الثقيل ويعيد أكتشاف نفسة في الملاعب , والله ولا عودة متعب في ماتش السودان , حلوة أوي يا صاحبي أرفعلك القبعة و البرنيطة والكاب والطاقية والباريه و الهات والكاسكته

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

ههههههههه

صديقى العزيز وحشتنى واسف للانشغال الفترة اللى فاتت لأنى كنت مزنوق زنقة الكلب فى المولد

بجد كل ما ادخل عندك الاقى الجديد الشيق الجميل بجد مش مجاملة

الزجل ده فى بعض الحتت تقيله موسيقيا لكن مجمله اكثر من رائع وجميل اوى وفيه مغزى كبييييير

تحياتى ليك من كل قلبى يا شاعر

غير معرف يقول...

حلوةجدااااا
تسلم ايدك بس عايز واحد فايق يقرائها

الـسـيـدة نـون يقول...

والله جامدة جدا وهادفة
ونورتنى بزيارتك ليا

اختك خيخة

عبدالرحمن كمال يقول...

جرى إيه يا عبد انت بتزور مدونات حريمي من ورانا ؟ مكانش الظن فيك و بقى بعد الأمتيازات و تقفيل الأختبارات ودح الدوسيهات تروح تقرا مدونات لبنات لا والله بظت :: نو اوفند سيستر خيخةانا بس بهزر مع صاحبي

Unknown يقول...

مش ممكن محصلتش جامدة جدا ..... أنا أرشحها لجائزة أظرف قصيدة لحد دلوقتى

Karkarina يقول...

ومش عارف أوصفها الصراحة غير انها جامدة موووووووووووت

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

شكرا يا شباب .. و الله رفعتوا منمعنوياتي .. 3ala asm masr ال word vertification مش بايدي..شكرا الصباغ و اهلا بيك يا راجل شكرا خيخة .. لكل صحابي في طب الشكر وجها لوجه ان شاء الله

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar