2.4.08

القناة التلتماية سبعة و تمانيين

انطلق بصوته المسرسع:

-جميع مشاهدي القناة التلتماية سبعة و تمانيين الأرضيه المصرية .. بندحرج التماسي لكل قلب حنين .. و مافيش سلام للقاسي .. معاكم محمود حسين في برنامجكم .. كلمة للتاريخ .. و ضيف النهارده ضيف غير عادي .. مش عادي .. استحاله يكون عادي ..

ضيفنا النهارده هو سوكبول

- سكوبل لو سمحت

- اه .. معلش

- ولا يهمك يا سيدي .. جل من لا يسهو

- و نعم ..

طبعا غير خافي عليكم .. ليه أخترنا ضيفنا النهارده .. لأنه غير في تاريخ مصر تماما .. بعض المؤرخين زي عمار أبو صوبع بيحب يقول انه تاني أهم شخصية بعد الملك مينا .. اللي وحد القطرين .. من شوفوا ييجي كام سنة كتير كده ..

- انجز الله لا يسيئك

- عنيا يا باشا .. سيد سكوبل .. نحب نسألك .. ايه أهم أعمالك من وجهة نظري

أتنحنح كده بهيبة و أعدل نضارتي على وشي و أقوله :

- شوف يا محمود .. الواحد مننا واحد من اتنين .. يا اما معجب بنفسه .. و ساعتها كل حاجة بيعملها بيبقى مقتنع بيها تماما .. و كلها بتبقى عظيمة من وجهة نظره .. يا اما بيكره نفسه و يحتقرها .. و ساعتها مش بيشوف في نفسه حاجة عدلة .. وأنا من النوع الأولاني في أغلب الأحيان .. عشان كده أنا شايف انك تسألني عن اللي انت عاوزه و أنا حاجاوبك

- بصراحة؟؟

- بمنتهى الصراحة

- طيب .. نحب نعرف ليه رجل زيك في تاريخه خمستاشر ألف و اتنين مخالفة مرور ؟؟

- بص دي حكاية طويلة .. في يوم من الأيام .. كنت سايق و فجأة كده حسيت اني زهقان أوي .. قعدت أفكر أعمل ايه .. المهم من هنا لهنا الواد ابليس ابدع و قاللي ما تيجي تشيش

- تشيش؟؟!

- اه .. بيني و بينك ، أنا كنت لسه قاري من يومين بحث عن أهمية الشيشة في تقوية العلاقات الانسانية و زيادة مستوى كفاءة التفكير اللامركزي الموضوعي .. و شاورت نفسي كده .. لقيتها بتقوللي فكك من الواد بيسو النهارده .. ده شكله كبر و خرف

- طبعا .. مش بيوز الناس من ايام سيدنا آدم

- المهم .. أنا قلت عشان شكلي وحش قدام بيسو و ما يقولش علي عيل و لو خدت نفس بادوخ و يهريني تريئة قلت أجيب من الآخر .. شغلت الخلعان سيستم و قلتله : -بص يا بيسو

- ايه؟؟ و هو مكشر عشان اتاخرت عليه في الرد

- مش حينفع

- اه .. يا عيل .. خايف تكحلك كحتين .. يا ابني دي الشيشة دي ابداع ، كل شدة منها تاريخ

- يا حمار اسمعني .. المشكلة مش في الشد .. انت عارفني شديد ، طب ده و أنا صغير كنت أشرب اللبن النيدو ايه .. شفاط بالكهربا .. ماأقولكش ..

- أمال يا فالح؟؟

- انت ناسي ان أنا سايق .. و بعدين أركن العربية فين ؟؟ انت عايوني اخد مخالفة ركن في الممنوع

- اه صحيح ، يا ابن الايه .. ما يفوتش عليك اللي يفوت على ابليس ، بس برضه .. ألاقيلك حل

- طيب يا فالح .. وريني

- بص يا أبو حميد ، انت لماتركن في الممنوع بيحصل للعربية ايه ؟؟

- بتتكلبش يا فالح

- طيب و لو اتكلبشت ،و ظابط تاني عدى لقاها متكلبشة تاني حيعمل ايه؟؟

- حيسيبها طبعا .. أمال حيكلبشلي الأربع فرد !

- طيب فلنفرض ان العربية كانت متكلبشة كده و كده يبقى لما يعدي الظابط التاني مش حيديك مخالفة لأنه فاكرك أخدت مخالفة أساسا و انت ما خدتهاش

- مش فاهم

- غبي .. و عامللي فيها فهيم و بتكتب على بلوجتين .. ربنا يعين اللي بيقرولك

- انت حتشتم ؟؟! طب انزل خد مشروع بقى و دوق المر

- لأ يا باشا .. حبيبي .. خلاص ، كله الا المواصلات

- طيب قول

- انت تروح لحداد كويس ،و تخليه يعملك حاجة تشبه كلبوش الشرطة .. و كل ماتركن في الممنوع تركبه و تنزل و تعيش حياتك .. و لما تيجي تخلعه و تمشي تاني

- يا ابن الابالسه !

- اه .. يلا بينا بقى

- على فين العزم يا بيسو؟؟

- على الحداد .. و بعديها .. انت عارف

و اهي دي بقى يا سيدي كانت المشكلة .. الحكاية بدأ تتنتشر و الناس كلها تعمل كلبشات ، و دخل المرور انخفض بنسبة خمسة و أربعين في الميه .. حاجة بهدله .. طبعا المخابرات المصرية اتدخلت و وصلوا للحداد و عرفوا ان أنا صاحب الفكرة و ان أنا اتفقت معاه أقول للناس عليه و ليا خمسين في الميه حق الفكرة و التسويق .. و خدوني قسرا بكامل ارادتي _ ما احنا في بلد ديمقراطي يا ناس _ و قالوا في الأول انهم حيسحبوا رخصتي و عمرهم ما حيخلوني اسوق تاني

- بس احنا نعرف انك جاي سايق يا افندم ، دي الميه سبعة و عشرين عملت فرح و هي جايه

- اه .. ما هما حسبوها لقوها أفيدلهم يخلولي الرخصة و يلبسوني حبة تلاف مخالفة يعوضوا خسايرهم

- بس انت كده خسرت ياما أوي

- خسرت مين يا بني آدم ! ده الأختراع انتشر و اتطور و دخلي من الموضوع كان بيغطي كل المخالفات و يزيد و أحوش منه ، و الحمد لله لما نزلت انتخابات المحليات نزلت برمز الكلبوش و نجحت نجاحا ساحقا ..

- بس ما قلتليش يا باشا .. شيشت يومها؟؟

- أنا رأيي كفايه ع الناس كده

- ماشي كلامك .. ما انت الضيف ، اللي اتفرجوا معانا و خصوصا اللي قدروا يكملوا ، حلقة النهارده بتعلمنا درس مهم اوي ، لما ابليس يوزك انك تشيش ، عانده و هو حيظبطك بس اتاكد انه ذكي الأول .. و نحب ننوه أن الموضوع بتاع الحلقة مش بيحرض حد على المرور ، و احنا بنخلي مسئوليتنا الكاملة من موضوع الكلبوش .. و بنعلن ان الموضوع غير قانوني تماما .. و حيؤدي لفوضى مرورية

Cut-

- تمام كده التصوير وقف ..

- يعني احنا مش ع الهوا خلاص ( محمود المذيع مخاطبا المخرج)

- لأ يا حوده .. احنا ع الأستوديو .. هعهعهع

يلتفت الي محمود و يبصلي و يسأل : ألا قللي يا سكوبل ، ما تقوللي أجيب الكلبوش ده منين ، أحسن الركنة قدام الأستوديو زحمة و كل يومين تلاتة تجيلي مخالفة بأد كده

- لأ .. لأ ..

- أرجوك يا سكوبل

- يا عم أنا جبتلك واحد كلبوش هدية و انا جاي

المخرج من بعيد .. طب معاكش اتنين كمان .. عشان عربيتي و عربية المدام ؟؟

أبتسم و أقوله : عنيا ليك يا باشا .. الحلقة الجاية ان شاء الله





هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

يخرم جيبك .. إيه يا بني ده
جبت حكاية الكلابش دي منين .. ملعوبة يا معلم، بس خلي بالك لتتاخد و تروح كلابوش ف الآخر

Khadieja Eshra يقول...

انا بجد مش عارفة انتو بتجيبو الهياس ده كله منين انتو مبتناموش و لا ده من تاثير المذاكرة

Unknown يقول...

اية الجمال دة ياعم ... ما انت بتعرف تكتب اهو قصص وحكايات وروايات فى انتظار الاجمل

Khadieja Eshra يقول...

بقولك ايه معندكش كلبوش ينفع لبسكلتة عشان كل مرة بتتكلبش منى؟

محمد يقول...

ده ايميلى على الياهو mm_mm25822

ياريت تكلمنى عليه ضرورىىىىىىىىىىىىىىىىىى

محمد يقول...

ده ايميلى على الياهو mm_mm25822

ياريت تكلمنى عليه ضرورىىىىىىىىىىىىىىىىىى

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar