13.4.08

واحد .. اثنان .. احتراق ..

لست شرهًا للتدخين، لكنن ضبطت نفسي اليوم و قد أفرغت ثلاث علب .. يا إلهي ! .. ستون سيجارة أفرغتها في صدري، و الليل لم يتقدم بعد ..
وحدي بلا رفيق سوي صوت الحاسوب و الضربات علي لوحة المفاتيح .. وحدي إلي الأبد ..
أشعر بالظلام .. لا، ليس ظلام الحجرة .. لكنه ظلام الروح .. أن تشعر بأنك فارغ من الداخل فهذا أقسي من أن تشعر بالخواء الكون من حولك ..
هناك بعض الأجزاء افتقدها الآن في حياتي .. أحدها بقطعة قماش في نصفها العلوي .. و الأخر ببعض الزغب بدلاً من القماش .. الآن اسأل نفسي هل كانت هذه القطع موجودة أصلاً حت أفتقدها ؟ .. لست أظن ..
أريد أن أكتب .. أن انفجر .. لكن يدا لا تطاوعاني .. لا أجد ما يحتوي ما أشعر به من كلمات .. لا أجد ما أستطيع أن ائتمنه علي المعني الغاضب الكاسح الحارق بداخلي حتي أصيغه حروفًا ..
و الآن .. ماذا بعد ؟ .. هل قلت شيئًا ؟ .. تقريبًا لا .. لم أسرد كل ما لدي، و لم أفرغ كل ما بداخلي، لكن ربما أتي يوم أفعل فيه هذا .. ربما .. و ربما لا، لكنني علي أة حال سأجعل مَن خلفي يعلمون أن قنبلة موقوتة كانت تسكن بجوارهم و هم لا يدرون .. لا أنهم لا يدرون أنني هذه القنبلة، بل لأنهم لا يدرون أنهم من صنعوها قطعة قطعة، و ذرة ذرة ..
سيعلمون، و هذا وعد ..





هناك 7 تعليقات:

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

ياعيني عليك يا عبد .. ما كانش يومك يابني !
ايه كل ده بس .. ده أنا كده بدأت أشك انك بتحاول تنافسني في الحزن و الهم .. لأ مش كده .. باراحة على نفسك .. و بعدين قنبلة ايه انت يعني بتلاقيلعم حجة ييجي يلمونا بيها بعد بوست الفيديو بتاعك و يقولواان احناارهابيين و يقولوا علينا جماعة التهييس بالفطرة !
يلا بقى .. ادينا حتى نتشهر و يحطوا صورنا في البلوجات التانية و تحتها لا لحبس المدونيين الغلابة
و لك كل التحيات

Unknown يقول...

هاهاهاها.....اه والله انا خايف من الحكاية دى ... لا بس حكاية التدوين دى بقت موضة ..... ماهو كل سنة بتنزل موضة .... مرة تبقى التخبيط فى الحلل.... ومرة تبقى فى الكيزان ومرة فى الكنكات... يعنى ..... الحمد لله ان انا مش حاطط صورتى.... المشكلة ان هى مش بالصورة .... ربنا يلطف بيك يا عم الدائخ انت والمهيس الأكبر ياللى حاطين صوركم ...... يووووووووووه يا سكوبل نسيتنى أعلق على البوست .... قسم يا عم قسم ... انا عارف والله ان الامتحانات قربت والبلاوى اللى جوة النفوس كلهل حتطلع ... لذا أنصحك بقفل التدوين دلوقتى.... عشان مع الوقت ممكن نحط شريطة سودة فى الجنب.... تحياتى

عبده الرايق يقول...

اول زياره لمدونتك
الاقى فيها قنابل ؟
احظر المدونه ملغمه

Empress appy يقول...

ليه الحزن ده كله
بس عموما التدخين ضار بالصحه وبالجيب
والحمد لله الجيب مخروم ومش ناقص
بس بجد
فيه ايه مش فاهمه ملغمات ومفرقعات وحوارات متغطيه ربنا يستر

غير معرف يقول...

لا أبدًا .. كان فيه موضوع خانقني جدًا فوق ما تتصوروا .. الحمد لله، ممكن تقولوا الغمة انزاحت ..
من عوايدي لما اتخنق ابعبع، يا إما علي العبد لله بأني أكلم نفسي، أو إني أكتب، و لو إنها بتقلب ميلودراما زي ما أنتوا شايفين ..

علي فكرة يا ست آبي، أنا و لا بشم ريحة صنف السجاير دا خاااااااااالص ربنا يكفبينا الشر آميين

و يا أخ عبده، أشكرك لدخولك، و يا رب تكون زائر دائم، يا لذيذ يا رايق ..

عبده الرايق يقول...

60 سيجاره يا مفترى لوحدك
وانا اللى كنت مستغرب لاسم الدائخ
اتاريك من حقك تبقى دايخ ونص كمان
اول ماتيجى المدونه عندى اضرب الجرس
علشان اسندك لتدوخ وتقع منى

Unknown يقول...

hi ya rayek.... ya rab tkoon elmodawana 3agabetak ....salam

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar