31.10.07

الشباب المصري العظيـــــــــم -- منقول

عفوا..الشباب المصرى غير متاح حالياً!!


هل أنت ولامؤاخذة مثقف؟؟


هل فكرت وغامرت واتهورت مرة وقريت كتاب؟؟


بتقرا حاجة غير مجلة ميكي ؟؟


عندك مصدر بتجيب منه معلومات غير قعدة القهوة؟؟


تعرف يعني إيه حزب؟؟


هل تعلم ماهى الليبرالية والفدرالية والإشتراكية ؟؟


يا ترى بتدخل ع النت ليه؟؟ عشان تتثقف؟؟




إذاكانت معظم إجاباتك هى ( لا ) لا تقلق عزيزي الشاب أنت طبيعى 100% ولاتحتاج إلى أي تحاليل أو إشاعات..فكل الدراسات والأبحاث تشير إلى أن الشبابالمصرى عليه العوض وهو في أسوأ حالاته الثقافية في ظل أزهى عصور الحريةوالديموقراطية والتقدم .......!! -يعني احنا شباب تمام..في العصرالتمام-حيث تشير إحدى الدراسات إلى أن:

80% لا يقرأون الصحف و70% من الشباب الذين يشاهدون التلفزيون..أنهم يفعلون ذلك بدافع الهروب وقتل الوقتوتحتل البرامج الدينية المرتبة الأولى في قائمة البرامج التي لا يهتم الشباب بمشاهدتها بنسبة 64%-لا شباب متدين صحيح-


أما في الصحافة الصفحة الأولى التي يهتم الشباب بقرأتها هى..صفحة "الحوادث" تليها "الصفحة الرياضية"..وإذاكانت علاقة الشباب بالإعلام كأحد مكونات المجتمع المصري تبدو ضعيفة..فإنعلاقته بالمؤسسات السياسية تبدو مصيبة..ففي البحث الذي أجري عن ثقافةالشباب المصري ذكر أن 10% من الشباب لا يعرفون بوجود أحزاب فى مصر منالأساس-يا حلاوة!!-..والكارثة بجد هىوجود أكثر من 74 % من الشباب لا يعرف اسم أول رئيس للجمهورية -محمد نجيبيعني-وذكر أيضاً أن 19 % يظنون أن مصر فيها حزب واحد فقط-أكيد قصدهم علىحزب النادي الأهلي-..بينما أكد 17% من الشباب أن عدد الأحزاب في مصر هوثلاث أحزاب..وأكتشف البحث أن 50% من الشباب لا يعرفون عدد الأحزابالموجودة في مصر..مع العلم أن بها 22 حزب (يا ترى أنت كمان كنت عارف؟؟ ولاانت من الــ50%)..مع إن الأحزاب في كل بلاد العالم تعتمد أصلاً على الشباببشكل أساسي..ويستطيع الشباب من خلالها إقامة واسقاط الحكومات فنجد أنالشباب الأوكراني وبالتحديد طلبة الجامعات هم الذين أسقطوا النظامالديكتاتوري في أوكرانيا من خلال ثورة شعبية أقامها هم..وهذا هو نفس سببسقوط الحكومة في فرنسا حينما قام طلاب الجامعة هناك بمظاهرات حتى أسقطوا الحكومةعندما قدمت قوانين للعمل لا تناسبهم..



طب تعالوا نشوف ازاى الشباب المصرى بيستفيد من الإنترنت:
فحسبتصنيف مؤسسة أليكسا العالمية عن أكثر 100 موقع يدخله المصريون كان ترتيبهذه المواقع هى مواقع الشات..والمواقع والمنتديات الجنسية ثم مواقع تحميلالأفلام ومواقع نوادي الكرة ومواقع النغمات والبلوتوث ولم تشمل هذهالقائمة سوى 4 مواقع إسلامية في حين أنها لم تشمل على أى موقع علمي!!!
لكنالكارثة الكبرى هى أن مصر تحتل المركز الثاني في قائمة أكثر 10 مناطق فىالعالم بحثاً عن المواقع الإباحية على شبكة الإنترنت وفقاً لتصنيف محركالبحث جوجل !!.. فى حين إن ناس غيرنا وشباب غيرنا هم اللي بيستفيدوابمليارات الكتب والمعلومات الموجودة على الإنترنت..عشان كدهبيتقدموا..
فنلاقيمثلاً إن الهند تحتل المركز الأول على العالم فى البحث عن البرمجيات ودهيفسر لنا ليه الهند هى الأولى على العالم فى صناعة البرمجيات الآن؟؟
فىالحقيقه الكلام ده قلقني جامد فقلت لازم أطمن على الأرقام دي بنفسي.. وعلىالشباب الجامعي المثقف..فنزلت للجامعة وعملت استطلاع لعينة عشوائية منطلاب الجامعه ( 20 طالب ) وكانت النتيجة ان معظم الطلاب17طالبيستخدمون النت للشات ( مش للبحث العلمي لا سامح الله ) وإن15 طالبلا يقرأون إلا الكتب الدراسية (ده إذا كانوا بيفتحوها أساساً ) ونسبة قليلة 3 طلابيقرأون الروايات الأدبيه العظيمة مثل رجل المستحيل وملف المستقبل -الحمد لله أهو لقينا حد بيقرا حاجة-..
طبعاًمش لازم تبقىمحمد حسنين هيكل..ولا لازم تكون فهمي هويدي-مصيبة لا تكون مش عارف دولكمان-لكن على الأقل تكون فاهم..وعارف..وداري باللي بيجرا حوليك فاهمالعالم ماشي إزاي ومين عايز إيه؟؟ ومين بيعمل إيه عشان يكسب إيه؟؟وقبل كلده تكون عارف كويس..أنت عايز إيه؟؟

لأنفعلاً جهلنا واضمحلال ثقافتنا في كل شئ خلانا أمة نايمة مش بتفكر ولاعايزة تفكر..دماغنا فاضية..مفيهاش أي حاجة..ولا أي قضية..ولا عايشينلهدف..وكل اللي نعرفه في حياتنا..وكل معلوماتنا..عن الممثلين والكورة..حتىديننا منعرفش عنه إلا الوضوء والصلاة اللي اتعلمناهم واحنا صغيرين..فحينإن العالم كل بيتقدم بسرعة جنونية..واحنا لسه محلك سر!!..يا ترى الفكرةوصلت؟؟ولا لسة؟؟





هناك تعليق واحد:

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

كلام جميل كلام معقول

مقدرش أقول حاجة عنه

بس كان نفسى تكتب عن اسباب الحادثة قصدى الظاهرة دى

ايه هى الاسباب اللى وصلت الشباب المصرى لكدة

هل هى متعمدة ام حادث عارض

كان نفسى تكتب اكتر عن الموضوع ده

لانه موضوع مهم

تحياتى

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar