3.10.08

صباح الـ ... زعابيط


سكوبل: جدع .. هي الساعة كام معاك؟؟
جدع: واحدة و نص .. بتسأل ليه
سكوبل: أصلها واحدة و نص معايا برضه
جدع: لا يا راجل .. قول كلام غير ده
سكوبل: يابني أنا قصدي انها اتأخرت أوي ، هي قالتلك انها حتتأخر
جدع: لأ .. دي كانت بتيجي دايما في ميعادها.. ربنا يستر
سكوبل: يمكن جالها ظرف ولا اضطرت تقضي مشوار .. استنى حاكلمها ع الموبايل
" تيييت تييت " جرس وماحدش بيرد .. يمكن قافلاه؟؟
جدع: مش عارف، انت زعلتها في حاجة قريب؟
سكوبل: مش فاكر يا أخي .. " يتكلم و نبرة القلق واضحه في صوته" .. ربنا يستر.. أنا قلقان جدا ، ربنا يهديها قلتلها أعدي عليها و نتمشى لحد هنا بدل بهدلة العربية لكن هي صممت ..
" يظهر القلق على جدع"
سكوبل: أهي .. الحمد لله ..
جدع: ايه يا ستي ، تقلانة علينا كده ليه؟؟ ما تفرفشي كده عشان ننبسط و نبسط الناس
هي: لأ أبدا ، انتم عارفين الزحمة
سكوبل: ماشي يا ستي .. تشربوا ايه يا جماعة ؟؟
جدع: لأ استنى يا عم أما نشوف حكاية الزحمة دي ، الساعة دلوقتي واحدة الصبح .. زحمة ايه دي .. انتي كنتي جايبة ببسكلته ولا ايه ؟؟ " بسخرية"
هي: اه و البسكلته اتخرمت و اضطريت أقلش عليها لحد ما اتنفخت" ترد على جدع بسخرية أكبر"
سكوبل: ايه يا جماعة استهدوا بالله ..
متر " و يشير بيده " لو سمحت شوف الانسة تشرب ايه ؟؟
هي: ليمون لو سمحت
المتر: و الأساتذة ؟؟
سكوبل: ماشي ليمون زي الأنسه
جدع: أنا زبادي خلاط
سكوبل: قوللي بقى يا قمر .. ايه اللي مزعلك "يبصلها"
هي:"تشيح بوجهها الناحية الأخرى"
مش زعلانة ولا حاجة
جدع: لا لا لأ .. ما نقدرش على زعل الجميل و الله
سكوبل: طب بتديري عينيكي ليه ؟؟
هي: بأشوف النيل
سكوبل: توتي .. احنا ع البحر مش النيل
جدع " هامسا في أذن سكوبل ": أنا عارفها أما تكون زعلانة بتروح تشكي للبحر بعيونها .. أصلها رومانسية فحت
سكوبل" يدير وجهها بيده فيلمح دموعها.. يسألها بلهفة": بجد في ايه؟؟
جدع" وقد لمح دموعها أيضا ": يا نهار ابيض .. ده انتي زعلانة بجد .. ايه اللي حصل ؟؟
هي: اسألوا نفسكم ..
سكوبل: متر .. لو سمحت ممكن تشوفلنا الأستاذ نفسكم عشان عايزه في موضوع مهم ؟
جدع: نفسكم .. فين ده و أنا أقطعه ، و الله ده اللي يدوسلك على طرف ءأكله للسلعوة
هي" تضحك و ان كان الحزن لا يزال بعينيها"
جدع: بتبقي جميلة أوي أما بتضحكي
سكوبل: جميلة مين يابني .. دي قمر
هي: برضه مش حا تنسّوني .. انتم جماعة (خدوهم بالصوت)
سكوبل: بجد يفه ايه؟؟
هي: بصوا يا جماعة .. أنا حأسهلهالكم ، النهارده كام؟؟
جدع: 2 من شوال
سكوبل: يعني امبارح 1 شوال و بكره 3 شوال
هي: و امبارح ده يبقى اسمه ايه؟؟
سكوبل: أخ .. أما احنا قليلين الأصل بصحيح ، كل سنة و انتي طيبة يا توتي
هي: لسه فاكرين دلوقتي
سكوبل: انتي عارفه يا توتي ان ..
هي" تقاطعه موجهة كلامها له و لجدع":لأ مش عارفه .. اللي أنا عارفاه ان انتم طنشتوني ولا سألتوا فيّا أيام الامتحانات .. قلت مصلحتهم ولازم أشجعهم .. الأجازة ، رمضان .. كل ده و أنا صابره و ساكته لكن ما حصلتش ان عيد ميلادي كمان ما تحتفلوش بيه ولا حتى تفتكروه ..
سكوبل: لأ بجد ما تظلمنيش .. أنا كنت عمال أفكر نفسي أفكر نفسي .. بس في الأخر ..
هي: نسيت ، مش كده .. سكت ليه ؟؟
جدع:ده سيبك منه ، ده مش نافع .. خليكي معايا أنا .. و الله يا ستي أنا ..
هي: مش عايزة اسمع تبريرات فارغة لو سمحتم ..
سكوبل" يطأطيء رأسه في خجل": بصي .. بجد أنا أسف ، أنا قصرت في حقك كتير .. صحيح أنا ما عيدتش عليكي بس أنا كنت بازورك كتير أوي كل يوم ..
بس برضه ده مش عذر .. و أنا لازم أعتذرلك بالفعل مش بالقول ..
" يطلع مايك من جيبه و يثبته في الحامل اللي قدامه و يتدير فجأة فيظهر و شعره اصفر و أحمر متجلجل .. مسقط بنطلونه و لابس بوكسر أحمر بقلوب بيضا ، يخلع المايك و يقربه من بقه": يغلبني حنيني اليك فأرويه بشوقي بشوقي فينمو اعوادا ضعيفة .. ترعاه محبتي كأم حنون فينمو شجرات على أفرعها ألاف الحمائم ، تحمل في كل لحظة اليك رسائل محبتي على أوراق ورد روتها في بستان محبتي أدمع عشقي و لوعتي ، ربما يكثرون ببابك عشاقا يطلبون الوصل و لكني دونهم المخلص في حبك أبدا "
"تنشق الأرض عن جواري و يختفي جدع ثم اذ فجأة على حين غرة أراه يهبط من السماء مرتديا بدلة كتلك التي نراها في أفلام الثلاثينيات بألوانها السوداء اللامعة .. و بشاربه المبروم .. يغازلها بنظرة ثم يلهو في طرف شاربه قائلا": تهييسة ليست وطنا نعيش فيه و انما وطن يعيش فينا... " وينحني بحركة مسرحية و يقول": هذا يكفي سيدتي
" تبتسم ضاحكة في مرح ثم تمد لكل منا يدا فيقبلها .. و بينما نحن على ذلك .. تسحب هي يدها فجأة و ..": يالهوي.. أبويا ..
"نتدوراحنا الاثنين و نقول بصوت واحد": بلوججررر و نحط طرف الجلابية في بقنا و نطلع نجري

Cut .. " يقولها الدائخ و يكمل": كويس يا رجالة .. ممتاز يا نجمة ، المهيس الأكبر يلم العدة و مزاجنجي .. المونتاج يكون عندي بكرة ..
جدع: هو كركرينا برضه ما جاش
الدائخ: لأ .. بس في الهدية دي جت للنجمة .." و يشير بيده الى كرتونة عملاقة .. النجمة تفتح الهدية ، يطلع كركرينا و هو لابس شورت ابيض و قميص فوشيا و كرافت لبني .. مسرح شعره على جنب و ماسك بوكيه ورد و يقولها": كل سنة و انتي طيبة يا أجمل و أرق و أحلى تهييسة في الدنيا
نغني سوا سوا : يلا حالا بالا بالا .. حيوا أمو التهاييس .. عيد ميلادها الليلة و الكل حيهيص ..

Cut..

قصة و سيناريو و حوار : جدع و سكوبل





هناك 9 تعليقات:

Unknown يقول...

صباح دماغك العالية يا عم سكوبل ..يخرب بيت مطنّك بالصعيدى ..... دى احلى كتير من اللىاحنا عملناه مع بعض.....يتهيألى ان دة احلى مونتاج فى الدنيا .... تهييسة ما تزعليش مننا احنا بنحبّك اوى.....بس انت نسيت حاجة مهمة اوى يا ريس .....مش كنت تنوه ان اخوك وحبيبك جدع برضه مشارك فيها معاك

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

وااله كنت فاكر بس ما كنتش لاقي صيغة أحطها بيها فقلت أحطها و أما أصحى أعدلها .. انت زي ما انت شايف هي مكتوبة الساعة كام ..

و لك كل التحيات

غير معرف يقول...

يااااااااه .. هو إحنا كملنا سنة ؟!
الوقت بيجري بسرعة بسرعة .. يا نهار أبيض ..

كل سنة و أنتوا طيبين و مهيسيين و في البلوج - أبوس إيديكوا - كاتبين ..
سلام

Khadieja Eshra يقول...

كل سنة وانتوا طيبين يا جماعة و عقبال 100000000000000سنة تهييس معلش انا بقالى فترة كبيرة مختفية بس انشاء الله هتبقوا تشوفونى كتيييييييير

Unknown يقول...

الدائخ :على الرغم من ان طريقة كتابتك دى بتحسسنى ان انت هارى البلوج كتابة ... واحنا اللى مقصرين
بس ماشى وكل سنة وانت طيب


anonimous: فعلا احنا افتكرناكى بطلتى كتابة..... منتظرينك وبقوة

Karkarina يقول...

kol sana wento tayeben ya gama3a w 3o2bal ma nekteb fel blog we7na dakatra bgad wenefteker ayam zaman
da tab3an ba3d 3omr tweel isa:D

Unknown يقول...

يا رب يا كركارينا ... واجى اقولك وانا سنانى واقعة "اية واد كوكوينا.... انت ما حطيتش البشت بتاعتك ليه يا ولة "... تحياتى

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

كل سنه و كلكم طيبين .. بجد وحشتني مشاركاتكم .. منتظرين المواضيع اللي أسخن من الحوواشي
و لكم كل التحيات

Unknown يقول...

هههههه ... اية يا عم حبيبة انت يا امة تغرق البوستات كلها تعليقات ... يا اما مفيش خالص .......... تحياتى ... ايوة كدة يا جدع

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar