13.3.08

خطاب اعتذار وقح لأهل غزة

خطاب اعتذار وقح لأهل غزة

يا غـــزة ٌ قد صَـــيـــّروك دَمعــــــــــةً

على خـــــــــــــدود القاعسين تجري

ولســــــــنا نــــدري غيــر الإدانــــــــةِ

ولن نبــــــــالي لو كـــــنـــّــــــــا ندري

يا غـــــــــــزة لا تصــــــرخــــــي فإنني

قد بعت أذ ْني ورضــــيت أجري

يا غــــــــــرة لا تســـــأليــــني فأنــــــــــا

قد صـار صدري وطنًا لغدري


فذا زمني ، والغدر أصبح حكمةً

ذا زمني والعــــهر بــــــــــات عذري


ذا زمني وكـــل شيء ينــــقـــــــــــلبْ

فالفجــر خمــــــــسٌ والعصر جهري


ذا زمني و الجـــهل بـــــــــــــــات نورًا

ذا زمني والعــــلم بـــــــــــــات يزري


فلا تلوميــــــــني على غــــــدري ولا

تستنجديني في زمــــــــــــان ٍ نكـــْــر ِ


مَيـــــــــــْتٌ ، فلا تستنهضيني ، إنني

رميـــــــت قوســــي وحفرت قبري


نـــــــــذلٌ فلا تــستــــمرئيـــــــــــني إنني

رضـيـــت ذلي و رضـيــــت قهري


فلا تـــَـنظــــري الحــــــــــل مني : إنني

في الحرب لا أطيق إلا عـُــــــــذري


إمضاء حاكم عربي
عبدالرحمن كمال
نأسف لعدم كتابة مقال عوادم هذا الأسبوع لإنشغالي بعدد من الأشياء من بينها هذه القصيدة





هناك 9 تعليقات:

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

رائعة أخرى لك .. و في رأيي ليست وقحة لأنها الحقيقة ، و لكن أخشى ما أخشاه أنيكون موقف أهلها منها كموقفنا فيبقى لغزة ربها ، و الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

غير معرف يقول...

مزيد من جلد الذات
الواضح أننا لم نعد نفلح - مع الأسف و مع تقديري لهذه القصيدة - سو في جلد الذات و بشدة

غير معرف يقول...

معلش يا جماعةإني نسيت إني محجطش تحت التوقيع أرجوكم اقرؤوه الآن بجد نسيت

عبدالرحمن كمال يقول...

يا عم دائخ حقولكزي ما الأبنودي قال ، ما عدنا نملك غير هتافنا ، هتافنا مر مالي رقابنا شوك ، بس انت مخش بالك انا كاتب القصيدة بإسم (الحاكم العربي) لاحظ الإمضاء المضاف

Unknown يقول...

مش وحشة

عبدالرحمن كمال يقول...

طيب شكرا ياعم الثمل ، فالح بس لو حبيبة كان حاطهها كنت قلت إيه ده متنبي في كلية طب ، يا مش مهم هو في ناس كده ليهم ناس ناس :P:P:P

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

يظهر يا عبده مش أنا لوحدي اللي باحب أغلس عليك .. هي بجد حلوة .. و خصوصا انها بتبين ان كل حاجة "اتشقلطت" و بقى اللي تحت فوق و اللي يمين شمال و كله عك ..
أنا باحب فيك افكارك الجديدة .. بس انا مش فاهم اشمعنى أمضيتها باسم حاكم عربي؟؟
كلنا ينفع نقولها .. جلد ذات مش جلد ذات .. بس أنا رايي ان ده حالنا كلنا .. منيل بستين نيلة

غير معرف يقول...

انا حطلع بوم كلكم أسيب المدونة اسبوعين تعملوا لاي أوت جديد يبوظ القصيدة بتاعتي ؟ يا حبة اندال ؟ في الروح الرياضية ؟

غير معرف يقول...

تصليح : انا حطلع "بوزكم" كلكم أسيب المدونة اسبوعين تعملوا لاي أوت جديد يبوظ القصيدة بتاعتي ؟ يا حبة اندال ؟ في الروح الرياضية ؟

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar