15.3.08

في ا لهـــوى


تدللت فقست عن غير عمد ِ
و أسرت العينــان بحفظِ عهدي

فلــــي الله من قسوةٍ زادتني
أمثالَ عشــق على ما كان عندي

و لـــــي الله من عينيْ ريم ٍ
حلو ٍ ذويْ لحـظٍ يُحيي و يُردِي

و لـــي الله و قد أخفى الفؤادُ
من هواها ضعفَ الــــذي يبدي

أفي الحب إبــاءٌ حتى تلوموا
دمعًا لشـوق ٍ جرى علـى خدّي

أوليس الفجرُ يبكي الندى علنا
إذا التقى بعد الشـــــــوق ِ بورد ِ

نعم أسيرُ هواها ، ولا أخجلُ
من قولتي : ربي، أبق ِ لي قيدي





هناك 10 تعليقات:

عبدالرحمن كمال يقول...

اه يا حبيبة ياجامد ، انا متأكد ان القصيدةدي موزوتة بنسبة 90% لا تقولي عنيدة ولا عبيطة ، واللله عجبتني اكتر من بتاعتي اللي انا كنت حاططها وانا لا أجامل في اعمالي طبعا :)) ، القصيدة حلوة أوي وانا لما بلاقي حاجة حلوة بقول حلوة ما بعملش زي الجدع الثمل وأقعد أقول أصلها مسروقة من مشاري بن راشد و سمية بنت الخشاب ولا أخش أقعد أقول (مس وحشة ) يالا إلى الأمام بطل وفعلا الواضح إن الحنفية أشتغلت

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

والله يا عبده مش حتصدقني ان الحنفية مقفولة زي ما هي بس أنا حبيت أعاندك عشان أغلس عليك .. بجد يالا باحب أغلس عليك جدا مش عارف ليه .. تعيشلي أغلس عليك يابني أنت عارف أنا ماليش في الأوزان بس أنا حاولت أخليها على نفس وزن بتاعتك .. بعيدا عن رأي الآخرين بس أنا بجد حبيت قصيدتك .. وعلى فكرة أنا متفق معاك في نقطة ان مش عيب نتأثر بحاجة ما دام في النهاية الفكرة و اللفظ و الصور مختلفة .. بس برضه الواد الجدع ده طلع بيلقط بسرعة ما شاء الله .. و بعدين يابني حاسب في الكلام ده لسه حيحلل شخصياتنا و ممكن يقول اللي ما يتقالش .. وأي حد من زوارنا و قرائنا اللي مش بيعبرونا حيقولوا و شهد شاهد من أهلها و يصدقوا أوام .. امشي جنب الحيط يابني مش كفاية بتخبط في حلل الحكومة !

غير معرف يقول...

أفي الحب إبــاءٌ حتى تلوموا
دمعًا لشـوق ٍ جرى علـى خدّي

أوليس الفجرُ يبكي الندى علنا
إذا التقى بعد الشـــــــوق ِ بورد ِ

إذا تحدث الإبداع سكتت الألسن .. أنا بجد مش عارف أقول إيه

غير معرف يقول...

أوليس الفجرُ يبكي الندى علنا
إذا التقى بعد الشـــــــوق ِ بورد
ايه الحلاوة دى كلها

Empress appy يقول...

ايه الدماغ العاليا دى حلوة قوى بجد تسلم ايديك
انما ايه اللخبطه دى انا لسه معرفتكوش من بعض
اممممممممممم هتخلونى ادوخ خرفانى وافكر بس ماشى هحاول ارجع الذاكرة واعرفكم

goodman يقول...

كلمات منمقة وقوية بالفعل
رغم قصر القصيدة الا انها تنبىء بشاعر قوى
تحياتى

عروسة ننوسة يقول...

كلام كبير وجامد جدا تحياتى

على باب الله يقول...

حلوة حقيقي

---

خالص تحياتي

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

* الدائخ
فعلا دي أكتر حتة عجبتني بعد ما كتبتها

*المصري الجديد
و لسه الجبنة و الطعمية و كل اللي قلبك يحبه .. سعيد انها عجبتك بجد .. نورتنا بالزيارة

*appy
سلامتك انت يو خرفانك من الدوخان .. و شكرا ع الزيارة .. نورتينا برضه و ياريت على طول .. أهه حتى أوفر التلات لمبات النيون اللي شغالين فوق نفوخي

*goodman
طب الحمد لله الجيم جاب فايدة .. بس أصل انت عارف القصيدة القوية دي مبنية اساسا على بحر كباية اللبن بالبيضة النية .. نور زيارتك غطى ع الكهربا

*gannah
شكرا .. من ذوقك .. قوليلي صحيح .. أخبار حماتك و الجدع تبعك ايه؟؟؟
نورتينا برضه

*على باب الله
الله يخليك يا عم و يرزقك من وسع :) ، نورتنا بأول زيارة و نتمنى ما تكونش الأخيرة ان شاء الله

Khadieja Eshra يقول...

على فكرة القصيدة جامدة جداااااااااااااااااااااااااا

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar