13.3.08

العنيدة

يا عم حبيبة عايز تشوف الغزل ؟ طيب قولي إيه رأيك في القصيدة دي كتبتها أول السنة (على وزن الرمل )
العنيدة
تــصنعت التمنع و الإباءُ
وزاد الوجـد وانعدم الرجاء ُ

وأسـلمني الزمان إلى حبيب
كثير الهجر شيــمته الدهاء ُ

فتلك حياتي تتركني و تهرب
وهذا قلبـــي يقتله الجفاءُ

و تلك عيوني بالدمع جادت
و تلك جفوني سهدها البكاءُ

وهذه أحلامي ذبلت وماتت
وذاك دعـائي تنكره السماءُ

وتلك آمالي في الصدر تخمد
وتلك آلامـي تذكيها النساءُ

فنهرب من مصـائرنا إليها
ومن يدري بما حكم القضاءُ





هناك 5 تعليقات:

SKOBL- Little Lazy Me يقول...

ما انت قلتهالي قبل كده يا ابني و أنا أعترفت انها رائعة بس عارف انا مش حارد على اهدائك اللي فوق غير ببيتين صغيرين كده

اذا الدهر جر على أناس كلا ** كله أناخ باخرين َ
فقل للشامتين بنا أفيقوا ** سيلقى الشامتون كما لقينا

غير معرف يقول...

يا قتيل الهوي يا عم المهيس
إيه الحلاوة دي

عبدالرحمن كمال يقول...

يا معلم حبيبة والله كنت بهزر معاك ياعم انت بتزعل بسرعة كده ليه ، بس انت لموخاذة مشفتش مزز ، وشغال في العفيف يابا :)))

Unknown يقول...

جميلة بس أنا حاسس انها فيها من قصيدة "تغيرت المودة والاخاء" بتاعة مشارى.... انا عارف انكم حتقولوا مش معقول اسمعوها واحكموا

عبدالرحمن كمال يقول...

لأ بتفهم يا إبني دي كتبتها في الوقت اللي سمعت فيها القصيدة بتاعة مشاري وكان اللحن ماشي جدا في دماغي ، يمكنك إعتارها معارضة ولكن أنا لا أعترها كذلك لأن الغرضين مختلفين تماما بس لا أخفي طبعا أني تأثرت في أول بيت بمشاري ودي بتحصل كتير جدا في الشعر

Related Posts with Thumbnails
 
Share
ShareSidebar